رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 167304

درمان دیابت با سلول‌های بنیادی

ساعت 24- گروهی از موسسات بهداشتی آمریکایی در گامی که می‌تواند به یک درمان جدید برای دیابت منجر شود، برای توسعه درمان‌های شخصی مبتنی برسلول و سازمان‌دهی کارآزمایی‌های بالینی همکاری کردند.

دیابت
به گزارش بوستون ماگزین، این فناوری شامل تولید سلول‌های بنیادی از سلول‌های خون خود بیمار و سپس تبدیل آن‌ها به سلول‌های بتای تولید کننده انسولین در پانکراس است.

دانشمندان امیدوارند که با ارائه یک روش جدید به بدن برای تولید انسولین بتوانند دیابت‌های نوع یک و دو را درمان کنند.

موسسه سلول بنیادی هاروارد، بیمارستان زنان بریگهام، مرکز دیابت جوسلین، موسسه سرطان دانا فاربر و موسسه Semma Therapeutics با یکدیگر در این پروژه همکاری کرده‌اند و قصد دارند این سلول‌ها را تولید کرده و قابلیت آن‌ها را طی سه سال آینده در انسان‌ها آزمایش کنند.

این ابتکار از هاروارد شروع شد که در آن، دانشمندان روشی را برای تبدیل سلول‌های بنیادی جنینی به سلول‌های بتای تولید کننده انسولین بدون نیاز به قرار دادن آن‌ها در بدن موش به منظور پرورش سلول‌ها ایجاد کردند.

در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، سیستم ایمنی به سلول‌های تولید کننده انسولین در پانکراس حمله می‌کند. محققان مدتهاست که از پیوند سلول‌های بتای اهداکنندگان مرده به بیماران استفاده می‌کنند، اما میزان این سلول‌ها برای میلیون‌ها مبتلا به دیابت در سراسر جهان کم بوده و بدن بیماران گاهی اوقات سلول‌های اهدایی را رد می‌کند.

برنامه جدید که نام رسمی آن " برنامه جایگزینی اتولوگ سلول‌های جزیره بوستون" است، می‌تواند سلول‌های بتای باکیفیت را که برای درمان بیماران در کارآزمایی‌های بالینی آینده مورد نیاز است، به میزان کافی ارائه کند. این سلول‌ها از خون خود بیماران گرفته شده، از این رو خطر رد شدن آن‌ها توسط سیستم ایمنی بدن بسیار کم است.

در نخستین کارآزمایی که تا سه سال دیگر محقق نخواهد شد، محققان قصد دارند این سلول‌ها را به بیمارانی پیوند بزنند که پانکراس آن‌ها در اثر التهاب پانکراتیت یا بیماری‌های دیگر برداشته شده است. اگر درمان بر روی این افراد موثر و ایمن نشان داد،‌ پزشکان می‌توانند تحقیق دیگری را بر روی بیماران دیابتی آغاز کنند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها