رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 168407

روزانه چه میزان نمک بخوریم؟

قاتل سفیدی که تا این حد دوستش داریم

ساعت ۲۴-میزان نمک مصرفی اکنون به یک نگرانی جدی در میان مردم تبدیل شده است. پژوهش های متعدد نشان می دهد که مصرف زیاد نمک در رژیم غذایی می تواند موجب ایجاد مشکلات و بیماری های جدی ای مانند بیماری های قلبی و نیز سکته های قلبی بشود. اما زمانی که می گوییم «مصرف زیاد» نمک، منظورمان دقیقاً چقدر است؟

نمک
به گزارش ساعت ۲۴، راهنمای رژیم های غذایی برای آمریکایی ها توصیه می کنند افراد بالغ بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم در طول روز نمک مصرف نکنند، یعنی چیزی در حدود ۱ قاشق چای خوری. پژوهشی که توسط موسسه CDC انجام شده است نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد از بزرگسالان و کودکان در ایالات متحده آمریکا بیش از این مقدار توصیه شده نمک مصرف می کنند. در واقع، عمده بزرگسالان روزانه بیش از ۳۴۰۰ میلی گرم نمک مصرف می کنند.

دکتر تام فریدن، مدیر این موسسه نتایج این پژوهش را هشدار دهنده ارزیابی کرده است و معتقد است برای نجات جان آمریکایی ها، هیچ چیز مهمتر از کاهش میزان نمک مصرفی آنها در طول روز نیست. توصیه هایی از این دست توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا، (FDA) جدی گرفته شده اند و این سازمان اعلام کرده میزان نمک موجود در مواد غذایی فرآوری شده باید کاهش پیدا کند. غذاهای فرآوری شده، محتوی ۷۵ درصد از نمک مورد نیاز برای بدن افراد هستند.

نمک برای کارکرد مناسب سیستم عصبی بدن انسان و نیز کارکرد مناسب ماهیچه ها کاملاً ضروری است و موجب تنظیم مایعات بدن می شود. در پژوهشی که چندی پیش منتشر شده بود، پژوهشگران حتی مدعی شده بودند نمک می تواند موجب از میان رفتن باکتری های مضر موجود در بدن و در واقع کاهش خطر آلودگی های باکتریایی شود. با این همه، پژوهش های بیشتری هم نشان می دهند که مصرف زیاد نمک می تواند موجب بروز بیماری ها مختلف شود، به خصوص بیماری های قلبی-عروقی مانند فشار خون بالا، سکته و سایر بیماری های مربوط به قلب. پژوهش های دیگری هم مصرف بیش از حد نمک را با آسیب دیدن کبد و حتی بیماری ام اس مرتبط دانستند.

به گزارش ساعت ۲۴، دلیل اینکه مصرف نمک تا این اندازه مضر است تقریباً واضح به نظر می رسد: مصرف زیاد نمک موجب می شود بدن آب را نگه دارد، امری که به نوبه خود باعث می شود فشار اضافه ای به قلب و رگ ها وارد بیاید، فشار خون افزایش پیدا کند و بیماری های قلبی عروقی ایجاد شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها