رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 194102

ساخت لیزر با خون انسان

ساعت 24- دانشمندان با استفاده از خون انسان موفق به ساخت لیزر شدند، این لیزر می تواند به پزشکان در کشف تومورها کمک کند.

لیزر
به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس الرت، محققان با استفاده از خون انسان و یک رنگ فلورسنت به نام 'ایندوسیانین سبز' (ICG) موفق به ساخت یک لیزر خونی شده اند که می تواند به پزشکان در یافتن تومورها در بدن کمک کند.

برای ساخت یک لیزر به یک منبع نور، یک ماده تشدید کننده و یک حفره بازتاب کننده نیاز است.


محققان دانشگاه میشیگان با استفاده از یک رنگ مورد تایید اداره نظارت بر داروی و غذای آمریکا به نام ICG و ترکیب آن با خون که نقش تشدیدکننده را ایفا می کند، توانستند این لیزر را بسازند.


این رنگ، بدون خون اصلا کارایی ندارد اما زمانی که حفره بازتاب کننده، یک ماده تشدید کننده و منبع نور را در اختیار دارید ، لیزر هم فعال می شود.:زمانیکه این ماده تحت تاثیر نور یا الکتریسته قرار می گیرد، سطح انرژی اتم ها افزایش می یابد که به وضعیت 'هیجانی' (excited) معروف است.


فوتون ها به درون حفره پمپ می شوند. اگر یک فوتون به یک اتم برانگیخته برخورد کند، آن اتم به زمین خواهد خورد و یک فوتون دوم با همان فرکانس و همان جهت آزاد می کند.


در نهایت این برخورد به سایر اتم های انرژی دار همچنان ادامه می یابد و فوتون های بیشتری آزاد می شود تا یک لیزر نور تولید شود.


زمانی که محققان این خون و ICG را در یک سیلندر بازتاب دهنده قرار دادند و یک پرتو نور نزدیک به مادون قرمز به آن تاباندند، خون نور ساطع کرد. پزشکان با استفاده از این روش بالقوه جدید می توانند به جستجوی تومورها در بدن بپردازند.


از آنجاییکه ICG در رگ های خونی جمع می شود، مناطقی از بدن که رگ های خونی زیادی دارند مانند تومورها، باید مانند یک درخت کریستمس بدرخشتند.


در این روش به سادگی ICG به بیمار تزریق می شود، یک پرتو نور بر پوست بیمار تابانده می شود و با استفاده از یک دوربین مادون قرمز این درخشش نمایان می شود.


این لیزر خونی باید بر روی بافت های زنده حیوانی آزمایش شود تا محققان متوجه شوند که چه چیزی نقش این حفره بازتاب را ایفا می کند اما محققان می گویند که نانو ذرات طلا می توانند برای این کار مفید باشند.


محققان مقاله ای در این زمینه در نشریه Optical Society of America Technical Digest منتشر کردند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها