رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 214746

ماسک بر چهره بزرگان اعتدال

ساعت24-آلودگی هوا اخم را بر چهره مردم پایتخت نشانده است. میزان این پدیده شوم به حدی است که برخی برای تردد در خیابان‌های شهر از ماسک استفاده می‌کنند. این آلودگی طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی طی روزهای آینده بر طرف خواهد شد. ماسک زدن البته تنها برای آلودگی هوا نیست و برخی هم در عالم سیاست از ماسک استفاده می‌کنند.

جبهه ائتلاف اعتدال‌گرایان
دلیل این طیف برای استفاده از ماسک، آلودگی هوا نیست، بلکه می‌خواهند از آلودگی‌های سیاسی بر حذر باشند و به‌خوبی آگاه هستند که برای ایمنی از رفتارهای مخالفان اعتدال باید تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ از ماسک سیاسی استفاده کنند تا شاید پس از اردیبهشت‌ماه و برطرف شدن آلودگی‌های سیاسی‌ بتوانند در هوای بهاری تنفس کنند. البته در این میان بزرگانی هم هستند که از ماسک استفاده نمی‌کنند بلکه بر این اعتقاد هستند با سپر قرار دادن خود در برابر آلوده‌کنندگان فضای سیاسی ضرر کمتری به تنفس تازه‌واردان عرصه گسترش اعتدال وارد شود. این بزرگان برای جامعه آشنا هستند که از جمله آنها می‌توان به آیت‌ا...‌هاشمی اشاره داشت. او با سپر قرار دادن خود در مقابل هجمه آنانی که آرامش و هوای تازه و سالم سیاست را برنمی‌تابند، مانع آلوده شدن فضای سیاسی می‌شود.


آنهایی که ماسک دارند

اما بزرگان دیگری هم هستند که زیر چتر آیت‌ا...‌هاشمی قرار دارند و نباید فضای آلوده آنان را درگیر کند که دامنه حضور آنها از لواسان تا نیاوران است. این طیف از بزرگان جریان میانه‌رو شامل شخصیت‌هایی از جمله ناطق نوری و موسوی خوئینی‌ها می‌شود که در حال برنامه‌ریزی برای باشکوه‌تر شدن انتخاباتی هستند که قرار است در سال ۹۶ برگزار شود. بی‌تردید اگر ناطق نوری و موسوی خوئینی‌ها در این ایام از ماسک استفاده نکرده و به فضای سیاسی ورود پیدا کنند، آلودگی نقاط استقرار مخالفان اعتدال در مسیر آنها موانعی ایجاد خواهد کرد. پس ماسک روی صورت بزرگان همانند ماسک‌های جلوگیری از صدمه برای آلودگی هوا در این مقطع مورد نیاز است.

۲ محور نشست‌های بزرگان اعتدال

آن طور که برخی می‌گویند بزرگان جریان اعتدال تردیدی در حمایت از روحانی ندارند و جلسات و موضوع مورد بحث آنها در دو حوزه تقسیم شده است. نخست اینکه‌سازو کاری برای اقناع مردم کشورمان در شهرستان‌ها به ویژه شهرها و روستاهای کوچک و دور از پایتخت تبیین کنند؛ چرا که رقبای احتمالی روحانی که از طیف اصولگرا هستند، تمرکز زیادی برای مناطق دور از پایتخت دارند و درصدد هستند با دادن وعده‌ها و شعارهایی که یادآور اقدامات احمدی‌نژاد است از رای آنها به روحانی بکاهند. بنابراین شخصیت‌ها و افرادی را شناسایی می‌کنند که قدرت اقناع افکار مناطق دور از تهران را برای رای دادن به روحانی داشته باشند. البته باید در نظر داشت برای طیف میانه‌رو جامعه، رای به روحانی ادامه راه برای تقویت اندیشه اعتدالی است و نتیجه تلاش برای افزایش آرای روحانی کاهش توان نیروهای مخالف اعتدال و میانه روی است که سود آن به کل جامعه می‌رسد. دومین محور این جلسات به آسیب‌شناسی عملکرد روحانی بازمی‌گردد و آنها درصدد هستند طی جلساتی این نقاط ضعف را به او یادآوری کنند، اما از آنجا که ارائه نقاط ضعف امری است که فعالان سیاسی هم قادر به تشخیص آن هستند، این بزرگان توجه خود را به ارائه راهکار معطوف می‌کنند.

آنچه ناطق نوری انجام می‌دهد

اما مهم‌ترین برنامه بزرگان اعتدال محکم کردن پیوند روحانیت با روحانی است. بی‌تردید گروه‌هایی بودند که طی ۳ سال فعالیت دولت تدبیر و امید سعی در ایجاد شکاف میان روحانیت که دارای پایگاه با قدرتی در جامعه ایرانی است با رئیس‌جمهور کنند که اتفاقا خودش نیز از قشر روحانی است. دامن زدن به مسائلی مانند برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی یا بزرگنمایی مشکلات اقتصادی و بیکاری از جمله تلاش‌ تفرقه‌افکنان بود که موفقیت مورد انتظار را به دست نیاوردند، اما به‌طور حتم نیاز به اطمینان بخشی به روحانیت وجود دارد که روحانیون اعتدالی مانند ناطق نوری می‌توانند این کار را بکنند. البته به نطر می‌رسد برنامه‌ای هم برای ارتباط با ائمه جمعه در دستور کار بزرگان میانه‌روست؛ چرا که همگان به این نکته واقف هستند تریبون‌های نماز جمعه نقش مهمی در هدایت بخش‌هایی از جامعه دارد. بنابراین قوی کردن این ارتباط می‌تواند ثمرات خوبی داشته باشد و آگاهی دادن از طریق این تریبون‌ها موجب بایکوت تندروها می‌شود.

در نهایت...

در نهایت ناطق نوری، موسوی خوئینی، محتشمی‌پور و روحانیون اعتدالی دیگر که در صدر همه آنها آیت‌ا...‌هاشمی است، در برنامه‌های خود جز نشاندن لبخند رضایت بر افراد جامعه نمی‌بینند. آیت‌ا...‌هاشمی در هوای آلوده شده از سوی تندروها نفس می‌کشد تا دیگر بزرگان اعتدال در هوای کمتر آلوده شده، برای رفاه و رضایت جامعه برنامه‌ریزی کنند و همین امر رمز محبوبیت آنها در جامعه است.
آرمان
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها