رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 378467

اتاقی برای پرورش خونخوارها

ساعت 24-در یکی ازسواحل بیدیل بک ، شهر کوچک تجاری بیدیل در شمال ایالت یورکشایر یکی از عجیب ترین ساختمان تاریخی در کل بریتانیا قرار دارد. بین اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 این ساختمان کوچک آجری توسط پزشکان محلی به منظور حجامت شفابخش، برای درمان انواع بیماری های مزمن استفاده می شد

3434
dir="RTL">داروسازهای محلی زالوهای خون گیری را درون بشکه های مخصوصی، زنده نگه می داشتند درون بشکه ها یی که آب تازه از رودخانه ، شاید یک متر پایین تر از اتاقک قلعه ای شکل ،جریان داشت .رطوبت چمن وخزه داخل مخزن سبب چسبیدن انگلها در درون مخزن می شد. در زمستان بوسیله گرمای بخاری از یخ زدن آب درون مخزن پیش گیری می شد.درون مخزن غذایی هم وجود نداشت زیرا زالوهای مکنده به مدت طولانی گاهی بیش از یک سال بدون غذا زنده می مانند حتی گرسنه نگه داشتن انگلها بهتر است زیرا در این صورت بهتر خون می مکند.

تا اواخر قرن 19 بیش از 2500 سال به وسیله حجامت بیماری هایی مانند : آکنه ، صفرا ، صرع ، سو هاضمه ، گلو درد، آبله ، مرض سل ، و هزاران بیماری دیگرو حتی افسردگی ، درمان می شد.

یکبار فرد مهم نظامی که زخمی شده بود و خون از دست داده بود به بیمارستان آوردند دکترها سریع 750 میلی گرم خون ازبیمار گرفتند و در طول شب 680 میلی گرم دیگر خون گرفته شد و همینطور صبح روز بعد 285 میلی گرم و در مدت 14 ساعت بعدی 5 بار دیگر خون گیری شد . بیش از نصف حجم خون بیمار توسط پزشکان خارج شد ، در حالی که در همان مراحل اولیه خونریزی بیمار به بیمارستان انتقال یافته بود. پس از دو هفته و بعد از چندین بار خون گیری از بیمار زخم بیمار خوب نشد . پزشکان از تعدادی زالو برای قسمت حساس زخم استفاده کردند . در ابتدا 32 زالو و سپس 40 زالو روی زخم را مکیدند. به طور شگفت انگیزی بیمار زنده ماند و با اینکه بیمار 6 لیتر از خونش را از دست داده بود پس از سه هفته با پای خود از بیمارستان خارج شد .

در اوایل قرن نوزدهم حجامت کردن بسیار مرسوم بود در ابتدا با راه بردن اسب در مرداب ها و زمین های خیس انگلها یی که به پای اسب می چسبیدند را جمع آوری می کردند .اغلب جمع کننده های زالو ها زنان بودند که زالوها را با پای خود جمع آوری می کردند . در سال 1835 روش طبی کامل تری در فرانسه شروع شد و فرانسه سالیانه در حدود 40 میلیون زالو وارد کشور می کرد و حجامت زیاد انجام می شد و در دهه بعدی انگلستان شش میلیون زالو از فرانسه وارد کرد. در دهه های اول صدها میلیون زالو در طب برای مک زدن خون بیماران در اروپا مورد استفاده قرار گرفت .

استفاده از زالو در مکیدن خون بتدریح در طول قرن 19 کاهش یافت و کار اتاقک زالو متوقف شد . امروزه این تنها محل زالوهای زنده در بریتانیاست .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها