رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379570

پزشکان در پرداخت مالیات خوش‌حسابند

ساعت24-معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه استفاده از کارتخوان ملاک محاسبه مالیات پزشکان نیست، گفت: ۹۵ درصد فعالان جامعه پزشکی اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم می‌کنند.

پزشکان متخصص

دکتر محمد جهانگیری درباره موضوع استفاده نکردن برخی پزشکان از دستگاه کارتخوان طرح مباحثی با عنوان فرار مالیاتی و احتمال دریافت تعرفه غیرمتعارف، گفت: این برداشت ناصحیحی است که کارتخوان ارتباطی با مالیات دارد؛ چون سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که مالیات را با کمک کارتخوان حساب نمی‌کند؛ بلکه اظهارنامه مالیاتی پزشکان بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: در قانون برای بررسی‌ حساب‌ها و موارد مالی مسیرهای مشخصی وجود دارد. موضع رسمی و همچنین توصیه سازمان نظام پزشکی به پزشکان این است که استفاده از دستگاه کارتخوان برای رفاه مردم و شفاف‌سازی حتما انجام شود و موافق انجام این کار است. گاهی مشکلات فنی برای کارتخوان‌ها ایجاد می‌شود و در برخی مواقع به دلیل شایعات، سوء تفاهم‌ها و سوء برداشت‌ها از مسائل قانونی این موارد مطرح می‌شود. ما بررسی می‌کنیم که این راهکار به صورت قانونی و کامل انجام شود تا با همکاری موسسات و انجمن‌ها و همکاران این مشکل را برطرف کنیم.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه دریافت تعرفه اضافی از بیماران از نظر سازمان نظام پزشکی قابل قبول نیست، افزود: برای بررسی تعرفه‌ دریافت شده اصلا دسترسی به حوزه کارتخوان نداریم که بگوییم چقدر دریافت شده است؛ یعنی کارتخوان در بررسی تعرفه‌ها، سند به شمار نمی‌آید. در عین حال دسترسی نداریم که بگوییم این هزینه برای چه کاری و برچه مبنایی پرداخت شده است. شاید در برخی موارد کمک کند، اما ملاک نیست.

جهانگیری همچنین تصریح کرد: اصل ساز و کار نظارتی بر تعرفه‌ها در وزارت بهداشت است، اما ما نیز همواره برای نظارت در این زمینه کمک کرده‌ایم؛ همان طور که در سال‌های قبل پرچم‌دار آن بوده‌ایم و جامعه پزشکی نیز این موضوع را رعایت کرده‌اند. افزون بر آن هر موضوعی که به سازمان گزارش شده، رسیدگی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی یکی از صنوف خوش حساب در زمینه پرداخت مالیات است، گفت: گاهی صحبت‌هایی مطرح می‌شود که از نظر فرآیندی و علمی صحیح نیست. بیش از ۹۵ درصد فعالان ما اظهار نامه مالیاتی می‌دهند و این اظهارنامه‌ها نیز رسیدگی و قطعی می‌شوند. تا قبل از قانون جدید مالیات، مکانیسمی وجود داشت که مالیات‌ها نسبت به رشد تعرفه‌ها به صورت سنواتی افزایش پیدا می‌کرد. این روش در قانون در نظر گرفته شده بود. سازمان امور مالیاتی در هر موردی که در این زمینه شک داشته باشد به حساب‌های آن رسیدگی می‌کند.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی همچنین اضافه کرد: البته مالیات پزشکان در مراکز دولتی پیش از پرداخت دستمزد به آنها کسر می‌شود و این درحالیست که ۸۵ درصد خدمات بخش بستری در بخش دولتی انجام می‌شود؛ یعنی مالیات از بخش زیادی از این جامعه به صورت خودکار کم می‌شود. به جز این، مکانیسم دریافت مالیات در بخش خصوصی نیز بین سازمان نظام پزشکی و سازمان امور مالیاتی مشخص شده است. البته شاید مثل تمام صنف‌ها بخشی وجود داشته باشد که در پرداخت مالیات آنها شبهاتی باشد، اما این موارد اندک هستند. این وظیفه سازمان نظام پزشکی نیست که این افراد را شناسایی کند، بلکه سازمان امور مالیاتی این کار را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: ما پزشکانی داریم که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند اما آن را اعلام نمی‌کنیم. همچنین پزشکانی داریم که معاف از مالیات هستند؛ چون به دلیل برخی افزایش هزینه‌ها زمانی که درآمد و هزینه‌های او حساب می‌شود، در آمدی برایشان نمی‌ماند. ما این موضوع را انکار نمی‌کنیم، اما بیشتر اعضای جامعه پزشکی خوش حساب هستند و مالیات خود را پرداخت می‌کنند.

جهانگیری در پایان صحبت‌هایش گفت: پرداخت به جامعه پزشکی همیشه با یکسال تاخیر انجام می‌شود؛ این درحالیست که ارزش پول یکسال پیش با سال بعد آن فرق دارد. چه کسی این تاخیر را جبران می‌کند؟ هیچ گاه این طور نبوده است که پزشکان همه پول خود را نقد دریافت کنند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها