رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 380579

افزایش مبتلایان به سرخک در اروپا

ساعت 24-سازمان جهانی بهداشت (‌WHO) اعلام کرد: تعداد موارد ثبت‌ شده ابتلا به سرخک در اروپا در سال ۲۰۱۸ میلادی بسیار بالا بوده است.

امسال بیش از ۴۱ هزار نفر در اروپا به سرخک مبتلا شده و دست‌کم ۳۷ نفر در اثر ابتلا به این بیماریِ مُسری جان باخته‌اند.

این بیشترین میزان ابتلا به این بیماری در دهه گذشته است که از آمار بالای ۲۳ هزار و ۹۲۷ موردی سال گذشته (۲۰۱۷ میلادی) نیز تجاوز کرده است.

مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از کمترین میزان ثبت شده در سال ۲۰۱۶ با تنها ۵۲۷۳ مورد ابتلا، شاهد افزایش چشمگیر ابتلا به این بیماری و شیوع گسترده آن بوده‌ایم.

وی افزود: سلامت خوب برای همه با ایمن سازی آغاز می‌شود و تا زمانی که این بیماری نابود نشده است، ما در اجرای اهداف توسعه پایدار موفق نبوده‌ایم.

بیشترین موارد ابتلا به سرخک در سال ۲۰۱۸ با بیش از ۲۳ هزار مورد مربوط به اوکراین بوده و صربستان با ۱۴ مورد مرگ ناشی از سرخک بیشترین قربانیان این بیماری عفونی را داشته است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت توقف شیوع سرخک در صورتی ممکن است که نرخ ایمن‌سازی بالاتر از ۹۵ درصد باشد. در حالی که میانگین ایمن‌سازی در کل اروپا تنها ۹۰ درصد و در برخی از مناطق آن ۷۰ درصد گزارش شده است. نباید فراموش کرد که واکسیناسیون در توقف این بیماری مرگبار نقشی حیاتی دارد.

سرخک یک بیماری ویروسی با پتانسیلی مرگبار است که عمدتا از طریق سرفه و عطسه گسترش می‌یابد.

برای مبتلایان به این بیماری که اغلب کودکان هستند در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد. اما برنامه‌های واکسیناسیون گسترده باعث کاهش ۸۴ درصدی مرگ و میرهای ناشی از این بیماری طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ میلادی شده است.

در سال ۲۰۱۶ واکسیناسیون، مرگ و میر ناشی از سرخک را که بیشتر مربوط به کودکان است در سراسر جهان به ۸۹ هزار و ۷۸۰ مورد کاهش داد. این اولین سالی بود که نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری عفونی به کمتر از ۱۰۰ هزار مورد رسیده بود.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، پیش از سال ۱۹۶۳ میلادی که واکسن سرخک به طور گسترده در دسترس عموم قرار گرفت، هر ساله حدود ۲.۶ میلیون نفر به دلیل ابتلا به سرخک جان خود را از دست می‌دادند و بر اساس برنامه‌های واکسیناسیون سرخک سازمان جهانی بهداشت جان حدود ۲۰ میلیون نفر بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ میلادی حفظ شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها