رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 380678

دلار در دامنه 10 تا 11هزارتومان آرام می گیرد

آیا دلار بازهم افزایش قیمت دارد؟

ساعت 24-همین الان اگر یک ایرانی به1000 دلار نیاز اجتناب ناپذیر داشته باشد دلار را با چه قیمتی باید خریداری کند؟ اگر یک بازرگان بخواهد 100 هزار دلار برای واردات خریداری کند باید کجا مراجعه کند و از چه کسی و با چه قیمتی دلار خریداری کند؟ یک تولید کننده یا صادر کننده اگر همین الان بخواهد دلار تحت تملک خود را به ریال تبدیل کند باید به کجا مراجعه کند و با چه قیمتی و به چه کسی بفروشد؟

دلار
اگر به هردلیل ایرانیان احساس کنند حالا وقت خرید دلار برای پس انداز است و ناگهان به بازار ارز هجوم بیاورند آیا دلار به اندازه کافی برای عرضه وجوددارد؟ اگر عرضه به اندازه کافی نباشد نرخ تبدیل دلار به ریال تاکجا ممکن است بالا برود؟ این پرسش ها امروز فضای کسب و کار ایرانیان را چنان پرکرده است که بحث های مهمتر مثل بررسی آثار تحریم اولیه آمریکا در 100 روز گذشته و آثار و پیامدهای تحریم های ثانویه جای کمتری در رسانه ها به خود اختصاص می دهند.

با این وجود اکنون یک پرسش عمومی ذهن ایرانیان را درگیر کرده است : دلار در کدام دامنه قیمتی آرام می گیرد؟ به نظر می رسد اگر شرایط اقتصادی و سیاست خارجی و مناسبات با جهان و روزگار اقتصاد ملی در همین وضعیت باقی بماند نرخ هر دلار آمریکا در بازار آزاد در دامنه 10 هزار تومان تا 11 هزار تومان باقی می ماند. تجربه دوهفته تازه سپری شده از آزاد سازی نرخ دلار و آزادسازی دادو ستد و عقب نشینی از بگیر و ببند های اولیه و آرام تر شدن هیجان ناشی از اینکه باید انبارها را برروی مصرف کنندگان بازکرد و باید چنین کرد و چنان کرد حالا بازار ارز می تواند تا اندازه ای از تلاطم های پی در پی دور شود. این آرامش در بازار آزاد تا جایی که به اقتصاد پیوند می خورد به دلیل کاهش کشش بازار برای خرید دلار بیشتر از هردلار 11 هزارتومان پدیدارشده است.

بررسی سمت تقاضای دلار نشان می دهد واردات با قیمتی بالاتر از این با احتمال بالایی از عدم فروش مواجه خواهد شد و به همین دلیل تقاضا برای واردات در این بازار به ویژه از سوی هزاران واردکننده خرده پایی که در ماهها و سالهای اخیر با ورود به بازار ارز تقاضای تازه ای را شکل داه بودند روند تثبیتی و حتی کاهنده خواهد داشت.

شهروندان ایرانی تا همین جا در 5 ماه تازه سپری شده دست کم 50 درصد وحتی بیشتر قدرت خرید خود را از دست داده اند وتوانایی و تمایل برای خرید کالاهای با قیمت سازگار شده با دلار بیش از 11هزارتومان کاهش یافته است و احتمال افزایش رکود در بازار داخلی وجود دارد. بنابراین تقاضای واردات کالاهای مصرفی حتی با دوام از شتاب نخستین دورشده است و این برای بازار ارز یک زمان استراحت است. از سوی دیگر خرید دلار خانگی از سوی شهروندان به دلیل کاهش قدرت خرید و ترس از ریسکی تر شدن بازار دلار نیز از هیجان افتاده است و به همین دلیل این بخش از تقاضا نیز آرام و قرار گرفته است. از طرف دیگر ابهام دررفتار دولت در باره نرخ ارزی که باید از سوی واردکنندگان با دلار 4800 تومانی به گمرک پرداخت کنند و احتیاط تولید کنندگان داخلی به دلیل برگشت رکود فروش ، این بخش از تقاضا را نیز درگیر محافظه کاری کرده است.

به این ترتیب می توان حدس زد هردلار آمریکا در دامنه 10000تا 11000تومان برای یک مدت آرام بگیرد ، اینکه از سوی بازار سیاست داخلی یا سیاست خارجی توفان تازه ای برپا شود.بررسی بازار نشان می دهد حتی اگر تحریم های ثانویه آمریکا برقرار شود احتمال اینکه نرخ تبدیل دلار به ریال ایران با شتابی همانند ماههای اخیر باشد دور از ذهن است. قانون طلایی عرضه و تقاضای این را به ما می آموزد ، مگر اینکه منحنی تقاضا ناگهان به هردلیل به سطحی بالاتر حرکت کند یا اینکه منحنی عرضه ناگهان به پایین فرو رود. بازار ارز دز شرایط فعلی از ماجراجویی ماههای گذشته دور شده است. برندگان دراین بازار به حساب و کتاب سودهای آسان به دست آورده آلوده به رانت و فساد مشغول هستند و می خواهند از این سودهای بادآورده لذت ببرند و بازندگان بازار فاسد ارز به این می اندیشند که دخل و خرج خود را چگونه با تعادل تازه که برایند آن فقیر تر شدن است سازگار کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها