رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 381881

کشف روشی جدید برای درمان بیماران سرطانی

ساعت 24- این روش با استفاده از سلول­های بافت جفت و پرده های جنینی DSC، موفق به نجات جان بیماران زیادی که مبتلا به بیماری التهابی GVHD حاد بودند شده ­ایم به گونه­ ای­ که پس از تزریق سلول های مذکور در 70 درصد بیمارانی که هیچگونه شانس بقاء نداشتند و به هیچ درمانی پاسخ نداده بودند، درمان را مشاهده کردیم.

سرطان
div style="text-align:justify">

پژوهشگران گروه پژوهشی ایمنیِ درمانی و پزشکی ترمیمی پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی با همکاری مرکز تحقیقات سلول درمانی دانشگاه کارولینسکای سوئد به روش جدیدی برای درمان بیماری کشندۀ پیوند علیه میزبان دست یافتند.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، بهنام صادقی مدیر گروه پژوهشی ایمنی درمانی و پزشکی ترمیمی پژوهشکده معتمد با اعلام این که بیماری پیوند علیه میزبان عارضه ای جدی و تهدیدکننده حیات بیماران است، گفت: علی رغم پیشرفت ­های جدید در زمینه داروهای سرکوب کننده ایمنی و روش­ های نوین درمانی، GVHD برای بقاء بیمارانی که غالباً پس از درمان سرطان، مورد پیوند مغز استخوان قرار گرفته اند؛ تهدید جدی به شمار می رود.

صادقی در باره روش سلول درمانی جدید ارائه شده برای این گروه از بیماران عنوان کرد: در این روش با استفاده از سلول­های بافت جفت و پرده های جنینی DSC، موفق به نجات جان بیماران زیادی که مبتلا به بیماری التهابی GVHD حاد بودند شده ­ایم به گونه­ ای­ که پس از تزریق سلول های مذکور در 70 درصد بیمارانی که هیچگونه شانس بقاء نداشتند و به هیچ درمانی پاسخ نداده بودند، درمان را مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: مطالعات اولیه حیوانی و بالینی این روش درمانی ابتدا در انستیتو کارولینسکا سوئد با موفقیت بر روی 40 بیمار انجام شده و نتایج بدست آمده حاکی از اثربخشی بالای این متد می­باشد.

صادقی با اشاره به اجرایی شدن این طرح در ایران با همکاری و مشارکت بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان آیت الله طالقانی گفت: در این پروژه 10 بیمار مبتلا به عارضه پیوند مغز استخوان مقاوم به درمان با میانگین سنی 32 سال تحت درمان با سلول DSC قرار گرفتند.

به گفته صادقی، این بیماران افرادی بودند که تمامی پروتکل های درمان استاندارد برای آنها انجام شده و متاسفانه هیچ بهبودی در آنها مشاهده نشد و هیچ امید و شانسی برای بقاء آنان وجود نداشت لیکن با موافقت همراهان بیمار این پروژه درمانی آغاز و خوشبختانه با در 70 درصد بیماران پاسخ درمانی مشاهده شد.

پیوند مغز استخوان آخرین راه درمانی برخی انواع سرطان ­ها است. در بسیاری از موارد پیوند از غیرخودی، بیمارانِ دریافت کننده پیوند مبتلا به عارضه پیوند علیه میزبان می­شوند. این عارضه در برخی موارد نسبت به درمان­ های موجود مقاوم بوده و به رغم هزینه ها و فرآیند پیچیده پیوند، منجر به مرگ بیمار می شود. تاکنون درمان موفقی برای عارضه GVHD مقاوم به درمان یافت نشده بود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها