رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387842

بورس تهران در دست نوسان‌گیران بازار

ساعت24-بورس تهران در روزهای گذشته شاهد صف‌های خرید و فروش لحظه‌ای بود، گویی نوسان‌گیران بورسی، بازار را در دست گرفته‌اند و کسی با هدف بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

بورس
بسیاری از کارشناسان معتقدند رشد قیمت‌ها در بورس تهران به علت رشد قیمت دلار در طی ماه‌های گذشته است و علت بنیادی یا مدیریتی ندارد. این رشد سبب شده شرکت‌های صادرات محور با افزایش قیمت سهامشان رو به رو شوند و فعالان بازار از این سهم‌ها استقبال کنند به طوری که در ماه‌ها و هفته‌های گذشته شاهد صف‌های خرید پایدار در بسیاری از گروه‌ها از جمله گروه‌های سنگ معدنی، نفتی، پتروشیمی و فلزی بودیم.

شرایط فعلی بورس تهران سبب شده که بازار سهام در دست نوسانگیران باشد و کمتر کسی با هدف سرمایه‌گذاری بلند مدت در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند. از طرفی ریسک سیستماتیک موجود در بازار سهام و بی اعتمادی‌ها نسبت به وضعیت فعلی به شرایط صف‌های خرید و فروش لحظه‌ای دامن زده است.

در طی چهار روز کاری بورس تهران شاخص کل بازده نقدی و قیمتی ۲۲۶۷ واحد افزایش یافت و به رقم ۱۵۷ هزار و ۳۲۸ واحدی رسید؛ در عین حال شاخص آزاد شناور که در چهارشنبه ۲۱ ام شهریور ماه جاری در تراز ۱۶۶ هزار و ۲۴۶ واحدی قرار داشت ۱۸۱۴ واحد رشد کرد و تراز ۱۶۸ هزار و ۶۰ واحدی را رد کرد.

در آن تاریخ شاخص بازار اول در تراز ۱۱۵ هزار و ۹۲۰ قرار داشت اما با گذشت ۴ روز کاری ۲۶۵ واحد رشد کرد و تا رقم ۱۱۶ هزار و ۱۸۵ واحدی بالا رفت. در عین حال شاخص بازار دوم ۱۱ هزار و ۲۶۹ واخد افزایش یافت و تا رقم ۳۱۱ هزار و ۹۹۲ واحدی بالا رفت، همچنین شاخص ۳۰ شرکت برتر ۱۰۵ واحد افت کرد و تا رقم ۷۵۳۲ پایین رفت.

در دو روز اول هفته‌ای که گذشت سهام شرکت‌های پتروشیمی با افزایش قیمت همراه شده‌اند که یکی از علت‌های آن را می‌توان برداشتن سقف رقابت در عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا دانست.

اما در روزهای بعد نقدینگی به سمت سهم های خودرویی رفت و در دو روز پایانی خودرویی‌ها شاهد صف خرید پایدار بودند و روی شاخص‌های بازار سرمایه تاثیر افزاینده داشتند.

تعداد ۱۸ هزار و ۳۱۷ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۹۵۹ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت. در این هفته حجم معاملات با ۸ درصد افزایش رو به رو شد، این در حالی است که دفعات معاملات با ۶ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شد.

همچنین تعداد ۸۶ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۸۸۶ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب هر دو پارامتر با ۵۲ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شد

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها