رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387952

ادعای رویترز:

فرانسه تعیین سفیر جدید در ایران را معلق کرده است

ساعت24-رسانه‌های فرانسوی روز چهارشنبه گزارش داده‌اند دولت این کشور هنوز سفیر جدید این کشور را تعیین نکرده و اقدام در این باره را معلق نگاه داشته است.

خبر5
رسانه‌های بین‌المللی امروز، چهارشنبه (۲۸ شهریور/۱۹ سپتامبر) گزارش داده‌اند دولت «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه تعیین سفیر جدید این کشور در تهران را معلق نگاه داشته است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه فرانسه در گفت‌وگو با نشریه «فیگارو»، در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «بله، ما تعیین سفیر جدید خودمان در ایران را معلق کرده‌ایم. ولی گفت‌وگو با ایران را ادامه می‌دهیم و امانوئل ماکرون در نیویورک با حسن روحانی دیدار خواهد کرد.»

پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود وزارت خارجه فرانسه در دستورالعملی از دیپلمات‌های خواسته بود سفرهایشان به ایران را محدود کنند. صدور این دستورالعمل با ادعاهای مطرح‌شده علیه ایران در ارتباط با تلاش ادعایی برای بمب‌گذاری در نشست سالانه گروهک منافقین در منطقه «ویلپنت» پاریس مرتبط دانسته شده بود.

رویترز روز چهارشنبه در خبری گزارش لوموند درباره تصمیم پاریس برای معلق کردن انتصاب سفیر در تهران را تأیید کرد، اما نوشت مقام‌های فرانسوی این موضوع را مستقیماً با مسئله ادعاهای مطرح‌شده درباره مسئله «ویلپنت» مرتبط نمی‌دانند.

تیرماه سال جاری، همزمان با سفر «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران به اروپا، دولت‌های بلژیک و اتریش اعلام کردند پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی را به ظن تلاش برای بمبگذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در منطقه ویلپنت پاریس بازداشت کرده‌اند.

اندکی بعد اما آشکار شد که دو نفر از دستگیرشده‌ها عضو گروهک تروریستی منافقین هستند. «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، یک روز بعد گفت نفرات دستگیر شده عضو گروهک تروریستی منافقین بوده‌اند و این گروهک پس از ناکامی در نشست سالانه خود همانند گذشته مبادرت به برنامه ریزی و اجرای سناریوی دیگری کردند تا بتوانند ضمن تاثیرگذاری بر سفر اروپایی رئیس‌جمهور نسبت به تخریب جایگاه و موقعیت ایران و ایرانیان نزد افکار عمومی اروپا در این مقطع حساس کنونی تلاش کنند.

یک مقام فرانسوی روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: «برای حل و فصل آنچه درباره حادثه ویلپنت اتفاق افتاد همکاری می‌کنیم. نمی‌گویم که بین این دو اتفاق ارتباط مستقیم وجود دارد ولی تهران به ما وعده همکاری‌های ملموسی در هفته‌های آتی داده تا روابطمان را به شکلی که در حال حاضر وجود دارد حفظ کنیم.»

«فرانسوا سینیمو»، سفیر فرانسه در ایران اواخر تیرماه امسال با پایان یافتن ماموریت خود، تهران را ترک کرد و از آن زمان فرانسه سفیری در ایران معرفی نکرده است. او به عنوان نماینده شخصی رئیس‌جمهور فرانسه در سوریه منصوب شد.کاخ الیزه اعلام کرده بود که در زمان متقضی برای جایگزین کردن فرانسوا سینیمو» اقدام خواهد کرد.

یک مقام دولت فرانسه، امروز چهارشنبه با بیان اینکه گفت‌وگوهای میان پاریس و تهران ادامه می‌یابد، گفت روسای‌جمهور دو کشور قرار است در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با هم دیدار کنند.

نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از هفته آینده در شهر نیویورک آمریکا آغاز می‌شود. قرار است رئیس‌جمهور ایران هم در این نشست شرکت و سخنرانی کند. با توجه به حضور نمایندگان تقریبا تمام اعضای ملل متحد، معمولا روسای‌جمهور و مقام‌های کشورها در حاشیه مجمع عمومی دیدارهای دوجانبه متعددی با مقام‌های کشورهای دیگر دارند.

فرانسه که در مذاکرات هسته‌ای با ایران از اعضای گروه موسوم به ۱+۵ (اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان) بود، با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بر لزوم حفظ این توافق تأکید دارد، اما در عین حال بارها از گفت‌وگو درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای با ایران صحبت کرده است.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها