رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387977

شیوه‌ای جالب و عجیب برای ترمیم دندان کودکان!

ساعت 24- دندان‌ها عضوی از بدن هستند که قابلیت ترمیم ندارند. ولی با استفاده از روشی جدید، محققان موفق به ترمیم دندان‌های کودکان با استفاده از سلول‌های بنیادی آن‌ها شدند.

style="text-align:justify">زمانی‌که دندان‌های یک کودک آسیب می‌بیند، مجبور است تا آخر عمر با آن دندان خراب زندگی کند.زیرا دندان‌ها به خودی خود ترمیم نمی‌شوند.در این راستا، محققان یک آزمایش را با موفقیت انجام دادند که امکان ترمیم دندان‌های کودکان را فراهم می‌آورد.

در این آزمایش، دندان‌های کودکان با استفاده از سلول‌های بنیادی کودک بازسازی می‌شود.تیم تحقیقاتی، سلول‌های بنیادی "پالپ" یا "مغز" دندان (درونی‌ترین قسمت دندان) کودکان بیمار را استخراج کردند و به سلول‌ها اجازه دادند که در محیط آزمایشگاه دوباره تولید شوند.

پس از آن، سلول‌ها را در دندان‌های آسیب‌دیده کودک کاشتند.یک سال بعد، در دندان‌های کودک به اندازه‌ای بافت سالم رشد کرد که قادر به احساس سرما و گرما در دندان‌های خود بود.گفتنی است، دندان‌های دائمی این کودکان آسیب دیده بود.

این روش درمانی که مبتنی بر سلول‌های بنیادی است، تمام اجزاء ضروری برای بافت دندان را فراهم کرد.بیمارانی که روش درمانی آن‌ها به سبک سنتی و معمول صورت گرفته بود، در دندان‌های آسیب‌دیده خود هیچ احساسی پیدا نکردند.

آزمایشات مزبور در چین صورت گرفت. حال محققان این پروژه در پی گرفتن تاییدیه از سوی "سازمان غذا و دارو"ی آمریکا (FDA) هستند.قسمت تلخ ماجرا این است که این آزمایش برای بزرگسالان قابل اجرا نیست و کاربرد ندارد.

اگر فردی مایل به اجرایی کردن آزمایش در دندان‌های خود باشد، به سلول‌های بنیادی اهدایی نیاز دارد.با استفاده از این روش درمانی سلامت دهان و دندان بهبود خواهد یافت.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها