رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 394852

برای یک ارتباط دوست داشتنی چه کار کنیم؟

ساعت 24-یک استاد روانشناسی با اشاره به یکی از مهمترین تحقیقات دانشگاه اوهایو در خصوص ارتباط، گفت: طبق این تحقیق هرگونه تاثیری که ما در اولین برخورد بر مخاطب خود بگذاریم اگر تاثیری مثبت باشد ادامه کار برای ما آسان و اگر این تاثیر منفی باشد کاملاً شرایط برعکس خواهد بود.

کتر سیدعبدالله قاسم‌تبار در نخستین نشست «یک ارتباط دوست داشتنی» که از سوی جهاد دانشگاهی البرز در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، با بیان اینکه در دنیای امروز، ارتباطات اهمیت فراوانی دارد، گفت: از دیرباز مسئله ارتباط از جمله مسائلی بوده که انسان‌ها به آن توجه می‌کردند و امری ذاتی و طبیعی است که میل به برقراری ارتباطات اجتماعی در افراد وجود داشته باشد، با این وجود در دنیای امروز نیز عده‌ای موفق و عده‌ای فاقد توانایی لازم برای ایجاد یک ارتباط مناسب و موفق هستند.

وی در ادامه به تحقیقی که توسط یکی از دانشگاه‌های خارجی در مورد مهارت‌های ارتباطی انجام شده، اشاره و خاطرنشان کرد: در فرآیند این تحقیق از ۵۰۰ هزار نفر افراد مصاحبه شونده سوال شده که کدام ویژگی و صفت می‌تواند یک ارتباط خوب و موثر را ایجاد کند؛ در نهایت این افراد به ۵۰۰ ویژگی و صفت اشاره کرده بودند.

وی ادامه داد: بنابراین نمی‌توان گفت که بهترین ویژگی‌های ارتباطی رابطه مستقیمی با ویژگی‌های درونی و ذاتی مانند زیبایی، هوش و ... افراد دارند؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که همه افراد می‌توانند ارتباطی دوست داشتنی و تأثیرگذار داشته باشند.

این استاد روانشناسی دانشگاه خوارزمی گام اول در ایجاد یک ارتباط دوست داشتنی را توجه به تأثیرگذاری اولیه، عنوان و تصریح کرد: افراد در واقع پس از برقراری ارتباط و ایجاد تعامل باید به نکته مهمی توجه کنند که آن first impression یا همان تأثیرگذاری اولیه است؛ یعنی تأثیری که ما در اولین برخورد در ذهن فرد مقابل ایجاد می‌کنیم که تا حد امکان باید سعی کنیم این تأثیر مثبت و خوب باشد.

وی به یکی از مهمترین تحقیقات دانشگاه اوهایو در خصوص ارتباط میان افراد اشاره کرد و گفت: طبق این تحقیق هرگونه تأثیری که ما در اولین برخورد بر مخاطب خود بگذاریم اگر تأثیری مثبت باشد ادامه کار برای ما آسان و اگر این تأثیر منفی باشد کاملاً شرایط برعکس خواهد بود.

قاسم تبار افزود: نکته مهم دیگر این است که برای برقراری یک ارتباط خوب باید به همدلی توجه زیادی کرد البته همدلی تعاریف متعددی دارد که یکی از تعاریف آن درک شرایط و موقعیت دیگران است.

این استاد روانشناسی دانشگاه خوارزمی یکی از راه‌های ایجاد همدلی را گوش کردن به طرف مقابل عنوان و خاطرنشان کرد: گوش کردن فعال خود از عواملی است که باعث ایجاد همدلی میان گوینده و شنونده می‌شود.

قاسم تبار، مصادیقی از گوش کردن فعال ذکر کرد و گفت: نگاه فعالانه، ژست مناسب، رعایت سکوت تحت هر شرایطی و صحبت کردن به جا و به موقع، طرح سوال، مهارت‌های انعکاسی و انواع آن و در نهایت پیش داوری نکردن از نمونه‌های گوش کردن فعال است که باعث ایجاد یک ارتباط خوب و تأثیرگذار در فرد مقابل می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها