رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395473

هدف‌گذاری عرضه یک میلیارد مترمکعبی گاز در افق ۱۴۰۰

ساعت24-مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز عرضه یک میلیارد مترمکعبی گاز در افق ۱۴۰۰ را از اهداف شرکت ملی گاز برشمرد.

به گزارش وزارت نفت، حسن منتظر تربتی، در چهارمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو، در نشست تخصصی «دورنمای تولید و مصرف گاز و ارتباط آن با شدت مصرف انرژی» گفت: اکنون میزان تولید گاز غنی در ایران ۲۵۰ میلیارد مترمکعب در سال است که این رقم باید تا سال ۱۴۰۰ به ۳۶۳ میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

وی افزود: اکنون سالانه ۲۳۰ میلیارد مترمکعب گاز شیرین وارد شبکه انتقال گاز می‌شود که این رقم تا سال ۱۴۰۰ باید به ۳۴۰ میلیارد مترمکعب افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با تاکید بر این‌ که ۷۰ درصد سبد انرژی کشور مربوط به گاز است، گفت: بخش زیادی از مصرف گاز به بخش‌های خانگی و تجاری مربوط است و تا ۳۰ درصد امکان کاهش مصرف انرژی در این بخش‌ها وجود دارد.

تربتی، عرضه یک میلیارد مترمکعبی گاز در افق ۱۴۰۰ را از دیگر اهداف شرکت ملی گاز اعلام و تصریح کرد: در سال‌های آینده ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز کشش مصرف در بخش خانگی و ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز کشش مصرف در بخش نیروگاهی داریم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، کشش تقاضا در افق ۱۴۰۰ را ۴۱۶ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: میزان تزریق گاز به مخازن نفتی، صادرات، مصرف صنایع عمده، مصرف نیروگاهی، مصرف بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده و مصرف گاز در واحدهای عملیاتی تا سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد یافت.

وی افزود: پاکستان، کویت، عمان، ترکیه، ارمنستان، نخجوان، عراق، افغانستان و اقلیم کردستان و نیز تبدیل گاز به برق صادراتی از جمله اهداف بخش صادرات گاز ایران در افق ۱۴۰۰ هستند.

تربتی تصریح کرد: در سال‌ ۹۳ مجلس بند (ق) تبصره ۲ قانون بودجه را مصوب کرد که بر اساس آن بدون پول دولت می‌توانیم طرح‌های توسعه‌ای بخش گاز کشور را انجام دهیم، اما در بخش نیروگاهی هنوز از این مصوبه به اندازه کافی استفاده نشده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها