رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395853

بایدن: ترامپ به حاکمان خودکامه علاقه دارد

ساعت 24- جو بایدن معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا با انتقاد از سیاست ترامپ در قبال جنایت وحشیانه قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد خاندان سعودی، گفت: به نظر می رسد دولت ترامپ به خودکامگان و دیکتاتورها تمایل بسیاری دارد.

style="text-align:justify"> سناتور دمکرات بایدن و معاون باراک اوباما سلف دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، به شبکه خبری سی بی اس گفت که وی بیش از اندازه نسبت به ریاض نرمش و گذشت نشان می دهد.

بایدن که روز چهارشنبه جایزه آزادی 2018 را در موزه ملی حقوق بشر ممفیس دریافت کرد، افزود: ظاهرا آقای ترامپ با خودکامگان رابطه عاشقانه دارد.
بایدن چهارشنبه گذشته با متهم کردن ترامپ به نابود کردن ارزش‌های آمریکا، اعلان کرد که این کشور برای احیای هویت ازبین‌ رفته اش توسط رئیس جمهوری کنونی می‌جنگد.
پاول کروگمن برنده جایزه نوبل در رشته اقتصاد نیز با رد ادعای ترامپ درباره احتمال آسیب دیدن روابط گسترده تجاری و تسلیحاتی آمریکا با ریاض و کاهش اشتغال در این کشور، در صورت موضع گیری شدید وی علیه سعودی ها در مورد قضیه قتل وحشیانه خاشقجی، آن را بهانه خواند و علت و انگیزه واقعی ترامپ را از این موضعگیری، علاقمندی به قاتلان دانست.
کروگمن مولف چند کتاب و نویسنده روزنامه نیویورک تایمز، افزود: ترامپ به حاکمان خودکامه ای که روزنامه نگاران را به قتل می رسانند، علاقمند است.
مقامات سیاسی ترکیه امروز (شنبه) در واکنش به بیانیه حکومت آل سعود در اعتراف به قتل خاشقچی تاکید کردند که آنکارا همه ابعاد و واقعیات پشت پرده قتل این روزنامه نگار را در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول، افشا و اعلام خواهند کرد.
مقامات آل سعود بامداد شنبه با اعتراف به کشته شدن 'خاشقچی' در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول، ادعا کردند که وی دردرگیری در داخل این ساختمان کشته شده است. با اینکه محتوای بیانیه ریاض نشان می دهد که قتل وی ناشی از حادثه و توسط عوامل خودسر بوده، اما واکنش مقامات و رسانه های ترک حاکی از دست داشتن عالی ترین مقامات سیاسی عربستان در این حادثه است.
واشنگتن با اعلام قتل خاشقچی توسط آل سعود در واکنشی حمایتگرانه، از دولت ریاض و تنها با 'ابراز تاسف'، از بیانیه منتشر شده درباره سرنوشت وی و اقدام علیه مظنونان شناسایی شده، تقدیر و اعلام کرد که 'ما کماکان تحقیقات بین المللی درباره این حادثه غم‌انگیز را رصد کرده و از اجرای عدالت به هنگام، شفاف و منطبق با رویه های قانونی حمایت می کنیم.'
رسانه های ترکیه نیز در نخستین واکنش به این بیانیه اعلام کردند که روایت رسمی عربستان در مورد قتل خاشقچی با اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی ترکیه در این خصوص درز کرده است، همخوانی ندارد.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ ای ضمن ابراز تأسف از تأیید قتل خاشقچی، خواستار تحقیقات شفاف و فوری در این باره شد.
گزارشگر سازمان ملل متحد نیز با غیرقابل پذیرش دانستن توضیح عربستان سعودی درباره قتل خاشقچی، اعلان کرده است که هیچ دولتی نباید توضیح عربستان را در این باره بپذیرد.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها