رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 396042

تولید «شبه مخدر»های خارجی با شکل و شمایل ایرانی

ساعت 24-سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن تشریح آخرین وضعیت فروش شبه مخدرها در بازار گفت: وزارت بهداشت اخیرا سامانه «تی تک» را برای کنترل شبه مخدرها از مبداء تولید تا مقصد تهیه کرده که به این ترتیب میزان سوءاستفاده از مواد به حداقل می‌رسد.

پرویز افشار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت داروهای شبه مخدر در بازار و نحوه فروش آنها گفت: زمانی «ترامادول» برای کنترل دردهای ارتوپدی وارد کشور شد، اما یک مرتبه مصرف «ترامادول» در کشور تبدیل به یک اپیدمی شد که پیامدهایی مانند تشنج‌های مقاوم به درمان را ایجاد می‌کرد. بنابراین در کمیته درمان، کمیته کنترل پیش‌سازها و وزارت بهداشت هماهنگی کردیم و بدین ترتیب میزان تولید «ترامادول» در کشور کاهش یافت.

وی در ادامه درباره وضعیت شربت «سودوافدرین» نیز توضیح داد: از این دارو نیز به عنوان شربت سرماخودرگی یا قطره‌های ضد احتقان بینی و آلرژری استفاده می‌کردند چراکه این دارو در دسته «آنتی‌هیستامین‌ها» و داروهای ضدآلرژی قرار داشت اما سپس بازیافت شده و تبدیل به ماده مخدر شیشه می‌شد. بنابراین جلوی تولید این دارو را نیز گرفتیم به طوریکه میزان تولید شیشه بسیار کم شد و قیمت آن به شدت افزایش یافت. در نهایت نیز معتادان الگوی مصرفشان را به سمت مصرف «گل» تغییر دادند که از زیر مجموعه‌های ماری‌جوآنا است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مصرف «دیفنوکسیلات» نیز مدتی بالا بود و مصرف آن با کاهش تولید، کم شد، اظهار کرد: مصرف ترکیباتی مثل «اکسپکتورانت» به تنهایی مشکلی ندارد اما «اکسپکتورانت کدئین» به عنوان یک ضد درد و ضد سرفه به اثرات آن می‌افزود به شکلی که با کنترل تولید داروی مذکور نیز سوء مصرفش کاهش یافت.

افشار در ادامه با اشاره به اقدام اخیرا وزارت بهداشت برای تهیه سازو کار کنترل داروهای شبه مخدر، تصریح کرد: در این سامانه داروهای تحت کنترل مثل «بوپرنورفین»، «متادون»، «شربت تریاک»، «اکسی کدون» و ...در سامانه «تی تک» یا سامانه رصد از مبداء تولید تا مقصد رصد می‌شود که به این ترتیب میزان سوءاستفاده از مواد به حداقل می‌رسد.

وی درباره نحوه عملکرد این سامانه گفت: در حال حاضر بخشی از سامانه که مربوط به تولید کارخانه است راه اندازی شده ولی بقیه مراحل کامل نشده است. به این ترتیب داروهایی نظیر «اکسپکتورانت کدئین» و «متادون» مثل قبل در دسترس مردم نیست. البته نباید از این داروها غفلت کنیم چراکه برخی کشورهای همسایه به دلیل اینکه نیاز در بازار ایران وجود دارد و عده‌ای به مصرف این مواد وابسته هستند، محصولی کاملا مشابه ایرانی را با همان بسته‌بندی تولید کرده و سعی می‌کنند آن را وارد کشور کنند.

به گفته وی چند محموله در سال‌های گذشته کشف شده و تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است. شکل و شمایل این محصولات کاملا شبیه محصول ایرانی است اما با بررسی مواد تشکیل دهنده آن متوجه شدیم که مواد اولیه آن منشاء ایرانی ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها