رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 396123

۱۴ کاربرد ناشناخته قهوه در منزل

قهوه یکی از محصولاتی است که در جهان بسیار مصرف می شود. در این مطلب با کاربردهای دیگر قهوه به جز استفاده از آن به عنوان نوشیدنی در منزل آشنا می شویم

با هم نگاهی به کاربردهای عموماً ناشناخته قهوه در منزل بیندازیم:

۱- از بین بردن بوی بد

اگر می خواهید که فضای خانه، کمد لباس ها و حتی داخل اتومبیلتان بوی عطر دلپذیری بگیرد کافی است سه قاشق سوپخوری قهوه را در یک بسته کوچک بریزید و در محلی که می خواهید قرار دهید. رایحه قهوه بوی نامطبوع را در کمترین زمان از بین می برد.

۲- از بین بردن رطوبت نمک و شکر

نمک و شکر معمولاً با گذشت زمان در ظرف رطوبت می گیرند و به هم می چسبند. یکی از راه حل ها برای حل این مشکل این است که دانه ها قهوه (آسیاب نشده) را در ظرف نمک و شکر بریزید تا رطوبت آن ها را جذب کند.

۳- لایه برداری پوست

قهوه اگر با کرم بدن یا کرم حاوی عسل استفاده شود برای نرم کردن قسمت هایی از پوست که ضخیم شده اند بسیار مناسب است. این کار باعث نرم شدن پوست، یکنواخت شدن آن و لایه برداری پوست های مرده می شود. این ماسک را می توان بر روی پوست، گردن، دست ها و پا استفاده نمود. حتی می توانید زیر دوش نیز از آن برای کل بدن استفاده کنید تا پوست نرم و شاداب شود.

۴- پاک کردن شومینه

زمانی که می خواهید شومینه را پاک کنید کافی است کمی قهوه را در آب حل کنید و روی خاکسترها بریزید تا هنگام پاک کردن خاکستر همه جا پخش نشود.

۵- دور کننده حشرات از حیوانات خانگی

اگر حیوان خانگی دارید و آن را برای گردش بیرون می برید، قبل از بیرون رفتن کمی قهوه را در آب حل کنید و روی موهای حیوان بزنید تا مورچه و دیگر حشرات به بدن حیوان نچسبند.

۶- کود

قهوه حاوی مواد مغذی بسیاری است که به رشد گیاهان کمک می کند. پتاسیم، منیزیم و ازت از مواد مغذی موجود در قهوه هستند که می توانند به رشد گل کمک بسزایی کنند. قهوه همچنین حاوی اسیدهایی است که خاک را غنی می کند و می تواند به عنوان کود در خاک گل ها استفاده شود.

۷- پاک کردن پارکت های منزل

برای آن که پارکت ها درخشندگی و شفافیت خود را از دست ندهد و خط روی آن ها نیفتد کافی است قهوه را درون آب حل کنید و زمین را با آن پاک کنید. این کار را چند بار در ماه انجام دهید تا پارکت های شفاف و درخشان داشته باشید.

۸- از بین بردن بوی بد دست ها

گاهی بر اثر آشپزی یا کار کردن با بعضی مواد غذایی مانند سیر، پیاز، ماهی و دیگر آبزیان دست ها بوی نامطبوعی گرفته اند که با صابون هم از بین نمی روند. کافی است قهوه را در آب حل کنید و دست ها را چند ثانیه درون آن بگذارید. قهوه بوی نامطبوع دست را کاملاً از بین می برد.

۹- ماسک مو

بعد از شامپو زدن موها کافی است پودر قهوه را از ریشه تا نوک موها بمالید. سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد موها را آب کشی کنید و از نرم کننده استفاده کنید. قهوه به موها آبرسانی می کند، باعث درخشندگی موها می شود و اگر رنگ آن ها تیره است، رنگ را حفظ می کند.

۱۰- پاک سازی لوله های منزل

پودر قهوه برای پاک کردن جرم ها و مواد غذایی که در لوله های ظرفشویی باقی مانده اند بسیار موثر است. ۳ بار در هفته در لوله ها قهوه بریزید تا به خوبی پاکسازی شوند.

۱۱- دور کردن کنه ها

اگر حیوان خانگی دارید که بدن آن ها کنه دارد، قهوه دارویی طبیعی برای مبارزه با این کنه ها است. بو و طعم قهوه برای کنه ها بسیار نامطبوع است. کافی است کمی قهوه روی حیوان خانگی بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. سپس موهای حیوان را با آب ولرم بشویید و شانه کنید تا این حشرات کاملاً از بین برود.

۱۲- از بین بردن سلولیت ها

قهوه جریان خون را افزایش می دهد و به همین دلیل برای درمان سلولیت مناسب است. با استفاده از ماسک زیر سلولیت ها را از بین ببرید:

– کمی قهوه دم کرده را با یک قاشق سوپخوری روغن زیتون ترکیب کنید.

– آن را روی قسمت هایی که سلولیت دارند بریزید و با حرکات دورانی ماساژ دهید. سپس با یک نوار پلاستیکی روی آن را بپوشانید.

– بگذارید ۲۰ دقیقه این ماسک روی پوست بماند.

– سپس نوار پلاستیکی را بردارید و با آب ولرم بدن را بشویید.

۱۳- تمیز کردن قابلمه ها و تابه ها

گاهی پاک کردن و تمیز کردن قابلمه ها و تابه هایی که غذا به آن ها چسبیده است کاری دشوار است. در این زمان ها کافی است کمی قهوه آب شده را در ظرف ها بریزید تا به راحتی لکه های باقی مانده با اسکاچ کشیدن از بین برود.

۱۴- تهیه شمع های معطر

رایحه مطبوع قهوه می تواند برای تهیه شمع معطر نیز استفاده شود.

– کمی پارافین را در یک ظرف یا جعبه مقوایی بریزید و قهوه را به آن اضافه کنید.

– دوباره روی قهوه را با پارافین بپوشانید و فتیله را داخل آن بگذارید.

– بعد از آن که پارافین خنک و سفت شد، شمع معطر آماده است. با روشن کردن آن هوای منزل نیز مطبوع می شود.

منبع: خانومانه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها