رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 403431

دیپلمات‌های چینی در "اجلاس اپک" جنجال به پا کردند

ساعت24-براساس اعلام منابع، مقام‌های چینی تلاش کرده‌اند تا به زور وارد دفتر متعلق به وزیر امور خارجه پاپوآ گینه نو در شهر پورت مورسلی پایتخت این کشور شوند و به دنبال این رخداد این مساله به پلیس اطلاع داده شده است.

سه منبع آگاه گفتند، نمایندگان چین تلاش داشته‌اند تا روز شنبه به زور وارد دفتر متعلق به ریمبینک پاتو، وزیر امور خارجه پاپوآ گینه نو در شهر پورت مورسلی در دقیقه ۹۰ به منظور اعمال نفوذ در پیش‌نویس بیانیه مربوط به اجلاس اپک شوند اما جلوی ورود آنها گرفته شده است.

یکی از این منابع به خبرگزاری فرانسه گفت: بعد از تلاش آنها برای ورود به این دفتر، پلیس در اطراف دفتر این وزیر امور خارجه مستقر شد.

این رخداد دیپلماتیک در حالی اتفاق افتاده که تنش‌ها پیرامون اجلاس رهبران آسیا – اقیانوسیه در سازمان اپک تحت‌الشعاع مناقشه بین آمریکا و چین بالا گرفته است.

بنا به گفته یک منبع دیگر، در این رخداد ابتدا پاتو از دیدار با نمایندگان چین خودداری کرده است چون این کار مناسبی نیست که این وزیر بیاید و تنها با چینی‌ها مذاکره کند و مقام‌های مذاکره کننده چین این موضوع را می‌دانند. خود این وزیر در صحبتش با خبرگزاری فرانسه این رخداد را کم اهمیت جلوه داده و گفت که مساله خاصی نبوده است.

هیئت چین هنوز اظهارنظر علنی درباره این حادثه مطرح نکرده اما قرار است یک کنفرانس خبری درباره آن برگزار کند.

کشورهای سازمان اپک معمولا روی یک بیانیه مشترک توافق می‌کنند اما در عین حال مقام‌ها تلاش می‌کنند که اختلافات عمیق در زمینه سیاست‌های تجاری را حل و فصل کنند و پذیرفته‌اند که ممکن است بیانیه رسمی منتشر نشود.

این اولین بار نیست که مقام‌های چین وارد یک مناقشه در یک اجلاس منطقه‌ای می‌شوند.

ماه سپتامبر در زمان اجلاس جزایر اقیانوسیه رئیس‌جمهوری نائورو از چین تقاضا کرد به دلیل ترک محل اجلاس از سوی هیئت این کشور در زمان سخنرانی رهبران این جزیره عذرخواهی کند.

در آن زمان این رئیس‌جمهوری به نام بارون واکا گفت: آنها دوستانمان نیستند و ما را به خاطر اهداف خود می‌خواهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها