رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 409025

نجنبیدیم تا یک مزیت تاریخی از دست رفت

صادرات فرش دست‌باف ایران زیر سایه ترکیه

ساعت24-اقتصاد ایران بیش از 4دهه است که به دلیل استیلای سیاست خارجی بر همه اجزا و ارکان آن با دگرگونی‌های آزاردهنده و خسارت‌بار مواجه شده و در هر مقطع زمانی یکی از مزیت‌های تاریخی – اقتصادی‌اش را از دست می‌دهد.

خبر
برخی اما تصورشان چنین است که همه دنیا دست روی دست می‌گذارند تا ایران مزیت‌های خود را با درجا زدن حفظ کند و آن‌ها هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهند تا ایران جایش نگهداری شود. ایران روزی تولیدکننده و صادرکننده نخست نفت در جهان بود اما حالا سال‌هاست که رهبری عربستان بر بازار نفت را با حسرت تحمل می‌کند. در سال‌های اخیر صادرکنندگان فرش ایران بارها توصیه کردند که دولت برخی سخت‌گیری‌ها را از دوش صادرکنندگان بردارد تا توانایی رقابت با دیگر کشورها نابود نشود اما این اتفاق نیفتاد و صادرکنندگان فرش از ایران به ترکیه رفتند و حالا خبر رسیده است که ترکیه جای ایران در بازار صادرات فرش را گرفته است.

احمد کریمی اصفهانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران در همین باره گفته است :زمانی صادرات فرش دستباف برابر با یک‌سوم صادرات غیرنفتی بوده حال این رقم به یک‌هشتادم رسیده است. او همچنین گفت صنعت‌گران فرش ایران جذب بازار ترکیه شدند.ایران در سال ۷۳ حدود یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار صادرات فرش داشته ولی "به دلیل برخی آیین‌نامه‌ها و مسائل پیش‌آمده"، وضع تغییر کرده و در حال حاضر صادرات فرش دستباف، حدود یک‌هشتادم صادرات غیرنفتی است.سو مدیریت و تدابیر بد و قوانین دست‌وپا گیر دلیل اصلی افت صادرات فرش ایران است. ارزش صادرات فرش دستباف ایران اکنون به ۳۰۰ میلیون دلار در سال کاهش‌یافته است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف همچنین گفته است که بیشترین مصرف فرش دستباف ایرانی در اروپا بوده و پس از اعمال تحریم‌ها توسط آمریکا، تجار با دورزن تحریم‌ها مقدار کمی بازار جهانی را تأمین کرده‌اند.اصفهانی در قسمت دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: «صادرکنندگان ما در ایران اذیت می‌شوند. حدود دو میلیون نفر شاغل در این صنف داریم که با خانواده‌شان حدود هشت میلیون نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از این راه، کسب روزی می‌کنند. یک‌دهم از کل جمعیت کل کشور با قالیبافی در ارتباط هستند بنابراین دولت باید به اشتغال این صنف توجه ویژه داشته باشد.

خبرگزاری آناتولی روز شنبه ۱۷ آذر به نقل از احمد کاپلان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش در جنوب شرقی آناتولی ترکیه گزارش داد که میزان صادرات فرش ترکیه تا پایان سال ۲۰۱۸ به دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.این مقام صنعت فرش ترکیه به آناتولی گفته است که در ترکیه ۱۵۰ شرکت تولید و زیرمجموعه‌های آن در صنعت فرش فعال‌اند و برای ۴۰ هزار نفر زمینه اشتغال‌زایی شده است.طبق آمار و ارقام مجمع صادرکنندگان ترکیه٬ حجم صادرات بخش فرش در سال ۲۰۱۶ در حدود یک میلیارد و ۹۱۸ میلیون دلار بوده است. این میزان در سال ۲۰۱۷ در حدود ۱۳ درصد افزایش‌یافته و به دو میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار رسیده و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا پایان سال ۲۰۱۸ به دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برسد. تلخی ماجرا این است که این رخداد غم‌انگیز انتهایی جز سقوط آزاد همه صادرات فرش دست‌باف ندارد و اگر درباره این داستان کاری نکنیم همین مقدار باقی‌مانده از صادرات نیز از سوی ترکیه یا کشورهای دیگر پرخواهدشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها