رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 415565

با رژیم غذایی مخصوص سرماخوردگی تان را کنترل کنید

ساعت 24- سرماخوردگی بیماری شایعی است که افراد بیشتر در فصول سرد سال به آن دچار می‌شوند و اگر آن را در مراحل اولیه درمان نکنند ممکن است بسیار خطرناک شود، اگراین بیماری در ابتدا درمان نشود، ویروس در بدن جا خوش می‌کند و ممکن است فرد تا پایان زمستان دچار سرماخوردگی باشد، هر چند که درمان مشخصی برای عفونت‌های ویروسی وجود ندارد اما تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه‌ مناسب، به کاهش علایم بیماری و بهبودی سریع‌تر کمک خواهد کرد.

style="text-align:justify">بی شک رژیم غذایی مناسب می‌تواند سهم بسزایی در درمان بیماری‌ سرماخوردگی داشته باشد و مصرف برخی مواد غذایی ممکن است علایم بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش دهد، از این رو باشگاه خبرنگاران جوان در نظر دارد در این بخش بهترین مواد غذایی را برای افراد مبتلا به سرماخوردگی معرفی کند تا افراد بتوانند از آن بهره ببرند و بیماری خود را به خوبی درمان کنند.


علی ارغوانی متخصص داخلی اظهار کرد: مصرف برخی غذاها به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند و می‌توان با بهره‌گیری از آنها این بیماری را درمان کرد؛ مصرف مایعات گرم ممکن است به تخفیف گرفتگی‌ها و مشکلات تنفسی همراه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک کند، همچنین مایعات گرم ممکن است به نرم شدن موکوس و تخلیه سلول‌های ویروسی از بدن کمک کند لذا مصرف سوپ‌های گرم و یا نوشیدنی‌های گرم می‌توانند گزینه‌های موثری در کاهش علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشند.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه زنجبیل در تخریب ویروس‌های سرماخوردگی موثر است، گفت: زنجبیل حاوی برخی ترکیبات ضد ویروسی است که می‌تواند در تخریب ویروس‌های سرماخوردگی موثر باشد؛ همچنین این مواد می‌توانند از طریق حمایت از تولید ترکیبات ضد میکروبی و ضد ویروسی، در تقویت سیستم ایمنی موثر باشند.

تاثیر فلفل قرمز در بهبود سرماخوردگی
ارغوانی با تاکید بر اینکه فلفل قرمز باعث تسکین سرماخوردگی می‌شود، بیان کرد: فلفل قرمز تازه و یا پودر آن ممکن است در تخفیف علایم آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌ها موثر باشد؛ ماده‌ای موسوم به کپسایسین که موجب تندی طعم فلفل قرمز می‌شود، ممکن است باعث بهبود جریان خون و رساندن مواد مغذی و ویتامین‌ها به سلول‌های عفونی شود و به بهبود بیماری کمک کند، همچنین تندی و تیزی همراه با آن می‌تواند به تخفیف گرفتگی‌ها در ناحیه سینه و حفره بینی کمک کند.
وی با بیان اینکه افراد سرماخورده باید در رژیم غذایی خود سیر را بگنجانند، ادامه داد: سیر حاوی برخی ترکیبات شیمیایی است و از خصوصیات قوی آنتی‌بیوتیکی و ضد ویروسی برخوردار است؛ این مواد ممکن است توانایی بدن را برای تخریب ویروس‌های سرماخوردگی افزایش دهد، سیر همچنین ممکن است جریان خون را بهبود بخشد و به سیستم گردش خون برای تحویل دادن مواد مغذی حیاتی و اکسیژن و هیدراته نمودن سلول‌ها کمک کند.
سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید
این متخصص داخلی افزود: ترکیبات موجود در مواد مغذی تازه و طبیعی مانند سبزیجات و میوه‌های تازه، مرکبات (نظیر پرتقال و گریپ‌فروت)، مغزها و بذرها در تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها مفید است؛ همچنین مصرف سوپ مرغ می‌تواند برای تخفیف سرماخوردگی موثر باشد، سوپ مرغ دارای برخی اثرات ضد التهابی ملایم است و در بهبود علایم عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی موثر است.
ارغوانی با تاکید بر اینکه افراد سرماخورده باید غذاهای غنی از روی را حتما مصرف کنند، گفت: مصرف غذاهای غنی از روی ممکن است در تقویت سیستم ایمنی و تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثر باشد، مواد غذایی غنی از روی عبارتند از حبوبات، نخودفرنگی، غذاهای دریایی، گوشت قرمز و لوبیای سویا.

در دوران بیماری دور شکر را خط قرمز بکشید
وی ادامه داد: افراد سرماخورده باید از مصرف محصولات شیرین حاوی شکر اجتناب کنند؛ شکر توانایی سیستم ایمنی بدن را از طریق گلبول‌های سفید خون در سرکوب مهاجمان باکتریایی و ویروسی، کاهش می‌دهد، شکر موجود در نوشیدنی‌های شیرین شده می‌تواند به میزان ۵۰ درصد پاسخ ایمنی بدن را تا پنج ساعت پس از صرف نوشیدنی کاهش دهد.

در ادامه وعده غذایی مناسب برای افراد سرماخورده بیان شده است که می‌توانید از آن بهره ببرید.

برنامه غذایی مخصوص افراد مبتلا به سرماخوردگی
صبحانه: املت قارچ با سالسا (۲ عدد تخم مرغ، نصف فنجان قارچ خرد شده، کمی‌سس سالسا)

میان وعده: ماست (یک ظرف کوچک یا سه چهارم فنجان)
نوشیدنی: چای سبز یا سیاه بدون کافئین
ناهار: برش‌های فلفل قرمز و بروکلی با حوموس
میان وعده: سیب زمینی شیرین (نصف سیب زمینی شیرین پخته با یک قاشق چایخوری روغن زیتون خالص و کمی‌نمک)
شام: سوپ مرغ؛ سوپ مرغ، گرفتگی و مخاط بینی را کاهش می‌دهد؛ مرغ به دلیل آمینو اسید سیستئینی که دارد به رقیق کردن مخاط در ریه‌ها کمک می‌کند و از میزان سرفه و گرفتگی بینی می‌کاهد، علاوه بر این سوپ داغ از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند و می‌تواند گلودرد را تسکین دهد.
نوشیدنی: آب داغ با لیمو و عسل (یک برش لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل).
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها