رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 418482

خبرگزاری فرانسه:

دیدار ایران و عراق جای ترسوها نیست

ساعت 24- خبرگزاری فرانسه در گزارشی در آستانه دیدار تعیین کننده تیم های ایران و عراق در مرحله گروهی جام ملت های 2019 آسیا نوشت: با وجود از سر گرفته شدن روابط دوستانه 2 کشور پس از جنگ تحمیلی هشت ساله، اما نبرد آنها در زمین بازی فوتبال، جای ترسوها نیست.

style="text-align:justify">خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه در گزارش خود می نویسد: یکی از بزرگ ترین تقابل های فوتبالی جهان، چهارشنبه هفته جاری در جام ملت های 2019 آسیا چشم ها را مجذوب خود خواهد کرد؛ جایی که تیم ملی ایران، آزرده از حذف جنجال برانگیز چهار سال پیش از مرحله یک چهارم نهایی این تورنمنت به دست عراق، بار دیگر با شیرهای بین النهرین مواجه خواهد شد.

ایرانی ها پس از اخراج فوق العاده بحث برانگیز «مهرداد پولادی» و 10 نفره شدن و کشاندن بازی به تساوی سه بر سه، شانس اصلی برای حضور در یک چهارم نهایی سال 2015 بودند اما پس از واگذار کردن بازی در ضربات پنالتی به عراقی ها، اوضاع تغییر کرد.
اعتراض های شدید ایرانی ها به استفاده تیم ملی عراق از بازیکنی غیر مجاز، مورد قبول واقع نشد و تیم تحت هدایت «کارلوس کی روش» که سه بار سابقه قهرمانی در این تورنمنت را در کارنامه دارد، مجبور شد تا چمدانش را برای ترک استرالیا و بازگشت به تهران ببندد.
و حالا چهار سال پس از نبردی که در کانبرا (پایتخت استرالیا) در گرفت، در آستانه دیدار این 2 تیم در آخرین بازی مرحله گروهی هفدهمین دوره جام ملت های آسیا، «سامان قدوس» مهاجم تیم ملی ایران از زنده بودن خاطرات آن بازی پرده برداشت.
قدوس در این باره اظهار داشت: عراق حریف سختی است و فکر می کنم این دیدار، بازی انتقام برای ما باشد؛ پس از آخرین بازی همواره در انتظار مواجهه با عراق بودم. این بازی را برای مردم خواهیم برد.
پس از جنگ تحمیلی هشت ساله که مابین این 2 کشور خاورمیانه ای در گرفت و در جریان آن صدها هزار نفر جان خود را از دست دادند، فوتبال همچنان یکی از موضوعات مورد مناقشه آنها محسوب می شود.
در واقع، روابط بین ایران و عراق پس از کنار رفتن «صدام حسین» دیکتاتور معدوم عراق در سال 2003، بار دیگر رو به دوستی گذاشت اما نبرد آنها در زمین بازی هرگز جای ترسوها نبوده است.
ایران با سابقه سه بار قهرمانی در جام ملت های آسیا، در تورنمنت سال جاری به لطف تفاضل گل بهتر، صدر جدول گروه چهارم را در اختیار داشته و بازی فردای این 2 تیم برای تعیین صدرنشین قطعی، حیاتی است؛ این در حالی است که هم ایران و هم عراق صعود خود را به مرحله حذفی قطعی کرده اند.
در این بین، سرمربی اسبق تیم رئال مادرید که زمزمه هایی مبنی بر پیوستنش به تیم ملی کلمبیا پس از پایان جام ملت های آسیا نیز به گوش می رسد، می گوید عمده دغدغه وی حفظ کردن فرم ایده آل آغازین تیم تحت هدایتش است.
کی روش پرتغالی در این باره اظهار داشت: در فوتبال، بازی بعدی همیشه حائز اهمیت است و تک تک بازی ها در این تورنمنت برای ما حکم فینال را دارد؛ عراق تیم قدرتمندی است و یکی از گزینه های محتمل قهرمانی محسوب می شود، باید در بهترین فرم خود باشیم.
تیم ملی ایران از سال 1976 به بعد موفق به بالا بردن جام قهرمانی آسیا نشده است اما آنها در این تورنمنت که برای نخستین بار با 24 شرکت کننده برگزار می شود، شگفت انگیزترین تیم بوده اند؛ آنها در بازی افتتاحیه یمن را با نتیجه پنج بر صفر منهدم کرده و در ادامه قهرمان جام سوزوکی (AFF) یعنی ویتنام را با حساب 2 بر صفر مغلوب کردند.
در سوی مقابل، عراقی ها اگرچه در بازی نخست خود 2 بار از ویتنام عقب افتادند اما در نهایت با نتیجه سه بر 2 پیروز شدند، سپس یمن را سه بر صفر از پیش رو برداشتند اما رویارویی با برترین تیم آسیا در رنکینگ جهانی، چالشی کاملا متفاوت برای آنها خواهد بود.
«سرچکو کاتناک» سرمربی اسلوکیایی عراق که تیم ملی کشورش را در سال 2002 به جام جهانی رساند و در سپتامبر سال جاری سکان هدایت عراق را بر عهده گرفت، در مورد بازی با ایران اظهار داشت: نمی توان بازی مقابل یمن و ویتنام را با دیدار مقابل ایران مقایسه کرد؛ ویتنام در 45 دقیقه نخست بازی روانی را به نمایش گذاشت و ما در ادامه از آنها پیشی گرفتیم؛ مقابل یمن کمی مغرور بازی کردیم و شاید همین موضوع برگزاری بازی با تیمی قدرتمند را برای ما به یک الزام تبدیل کرده باشد؛ تیمی قدرتمند همچون ایران.
جو پیش از برگزاری بازی در هر 2 کشور با دقت و وسواس دنبال می شود؛ به طوری که «عماد محمد» بازیکن اسبق تیم ملی عراق از اهمیت بخشیده شدن به «چهره سیاسی» این بازی توسط رسانه های عراقی خبر داد.
یک روزنامه نگار عراقی در این باره اظهار داشت: مخاطبان عراقی، این بازی را با لنزی خاص تماشا می کنند، لنزی که آن را نه تنها از تمام بازی هایی که تا اینجای جام انجام شده بلکه از تمام بازی های پیش رو نیز جدا می کند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها