رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 419253

صادرات پرتقال باید متوقف شود

ساعت24-نایب رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اصفهان با تاکید بر ضرورت ممنوعیت صادرات پرتقال با نزدیک شدن به ایام نوروز، گفت: صادرات مانع ترغیب کشاورزان برای فروش محصولات کشاورزی در میادین میوه و تره‌بار می‌شود.

علی مهرکش در خصوص دلایل افزایش نرخ میوه و میوه و تره‌بار، اظهار کرد: صادرات محصولات کشاورزی و شرایط جوی در گرانی سبزی و صیفی‌جات دخیل است، همچنین صادرات گوجه‌فرنگی از هفته گذشته شروع شد و تا پایان دی ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه صادرات تاثیر مثبتی در اقتصاد کشور دارد، افزود: در واقع تفاوت قیمت ریالی با کشور همجوار زیاد است، در نتیجه کشاورز نرخ خرید محصول را دریافت می‌کند، همچنین افزایش تقاضا و عرضه ثابت محصولات کشاورزی، قیمت‌ها را دچار نوسان کرده است.

نایب رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اصفهان با اشاره به اینکه میوه، سبزی و صیفی‌جات نسبت به سایر اقلام خوراکی ارزان‌تر است، ادامه داد: صادرات برخی محصولات ممنوع است، اما بعضاً در جابجایی دیگر محصولات کشاورزی در زیر بارها، محصول را چیده و اقدام به صادر می‌کنند.

وی با اشاره به صادرات پرتقال تامسون شمال و کیوی، تأکید کرد: در حال حاضر باید ممنوعیت صادرات پرتقال برای مصرف شب عید در نظر گرفته شود، چراکه صادرات این محصول، موجب ۲ برابر شدن قیمت آن بعد از عید خواهد شد. در واقع استان اصفهان در زمستان، محصولی تولید نمی‌کند و سیب سمیرم موجود در سردخانه‌ها نیز به عراق و افغانستان صادر می‌شود.

مهرکش با بیان اینکه هر ساله قیمت محصولات کشاورزی با نزدیک شدن به ایام نوروز بین ۱۰ تا ۲۰ درصد گران می‌شود، ادامه داد: سبزی و صیفی‌جات مورد نیاز اصفهان از خوزستان، و میوه از شهرهای شمالی و جنوب کشور وارد استان می‌شود، درحالی‌که پیاز قهدریجان تنها محصول تولیدی استان اصفهان در این فصل است.

وی با بیان اینکه صادرات پیاز موجب رشد ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت آن میادین میوه و تره‌بار می‌شود، تصریح کرد: محصولات باکیفیت کشاورزی باقیمت بالاتر خرید و صادر می‌شود، بنابراین صادرات مانعی برای ترغیب کشاورزان نسبت به فروش محصولات در بازار داخل می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها