رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 419703

دیدگاه رئیس کمیسیون صنعت ایران درباره انتخابات اتاق

اتاق‌های بازرگانی جای رشد بیشتر دارند

ساعت24-مهدی پور قاضی رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران درحالی‌که برای دوره جدید انتخابات اتاق بازرگانی تهران کاندیدا نشده است اما باور دارد اتاق‌های بازرگانی از نیرومندترین نهادهای مدنی به‌حساب می‌آیند و در رساندن صدای بخش خصوصی به جامعه و دولت موفق بوده‌اند.

خبر
اومی گوید ، با توجه به تجربه یک صدسال اخیر ایران و با توجه به تجربه تاریخی جامعه‌های انسانی توسعه اقتصادی بدون توسعه بخش خصوصی ناممکن است .بنابراین باید بخش خصوصی توسعه یابد و برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد باید تشکل‌های این بخش نیرومندتر شود. بنابراین اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن هنوز جای پیشرفت دارند. انتخابات آزاد که قلب و روح دموکراسی به‌مثابه کارآمدترین راهبرد برای اداره جامعه‌هاست می‌تواند بهترین نیروهای بخش خصوصی را به عضویت هیئت نمایندگان درآورد. پور قاضی در پاسخ به پرسش ساعت 24 که دلایل عدم کاندیداتوری برای عضویت در انتخابات اسفند 1397چیست توضیح داد: من 16 سال وچنددوره دوره در اتاق تهران بوده‌ام و به نظرم می‌رسد حالا باید به نیروهای جوان‌تر و باانگیزه‌تر نیز فرصت داد تا بیایند و نفس تازه‌ای به جسم و روح این نهاد بدمند و آن را شاداب‌تر کنند. امثال من نیز می‌توانند اگر ضرورت داشت تجربه‌های خود را به نیروهای تازه‌نفس انتقال دهند. از سوی دیگر این‌یک واقعیت است که نهاد دولت در ایران به بخش خصوصی نگاه عمیق و مشارکت جویانه ندارد و اعضای قدیمی اتاق نیز دراین وضعیت توانایی تغییردیدگاه دولتها راندارند و بهتر است نیروهای باانگیزه‌تر راه را برای متقاعدکردن دولت برای تغییررفتار بازکنند. پور قاضی به این پرسش ساعت 24 که ارزیابی شما ازکارنامه 4 ساله ائتلاف برای فردا که در انتخابات قبلی اکثریت کاندیداهایش به عضویت هیئت نمایندگان درآمدند چیست گفت : من به کارنامه ائتلاف نمره قبولی می دهم و با توجه به رفتار مدرن اتفاق افتاده و اینکه اعضای این ائتلاف به هرحال چارچوب هایی را درتصمیم گیریها رعایت می کردند نقص ها کمتر بود اما نمی توانم نمره خیلی خوبی هم بدهم. ائتلاف می توانست برای جلوگیری از شبهه ها نظارت بیشتری بررفتار ها داشته باشد . رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران تاکید کرد هر کس می خواهد عضو هیئت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و صنعت و معدن باشد باید توجه کند که دنبال کردن منافع فردی و بی اعتنایی به منافع بخش خصوصی که یک کل واحد است به زیان بنگاهها تمام خواهد شد. تعارض اصلی بخش خصوصی ایران با نهاد دولت است که البته به معنای دشمنی نیست بلکه نهادخصوصی منافعی دارد که نهاد دولت آن را به سود خود نادیده می گیرد و این طبیعت دولتهاست که همه قدرت را به شکل متمرکز می خواهند و باید به صورت منسجم این تعارض را حل کرد. باید راههای موجود برای مالک یک بنگاه به طور خصوصی دنبال این وزیر یا آن وزیر باشد و بخواهد از اعتبار اتاق برای حل مشکل بنگاه خود استفاده کند مسدود شود و دنبال کردن منافع بنگاهها اصول و چارچوب داشته باشد.

کمیسیون صنعت اتاق تهران در4سال اخیر یکی از کمیسیونهای موفق درترویج آزادی اقتصادی و دنبال کردن مسایل اساسی صنعت بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها