رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 426241

وزیر عربستانی که جاسوس اسرائیل است کیست؟

ساعت24-یک سایت آمریکایی در افشاگری اخیر خود از رابطه محرمانه یکی از وزرای دولت عربستان با موساد اسرائیل پرده برداشت.

عادل+الجبیر.jpg
سایت آمریکایی "Odyssey" (اودیسه آنلاین) در گزارشی اعلام کرد: جاسوسی که از دهه ۹۰ گذشته روابط محرمانه‌ای با موساد اسرائیل داشته و هنوز هم این رابطه ادامه دارد عادل الجبیر، وزیر خارجه سابق عربستان است که اکنون وزیر مشاور در امور خارجه است.

به گفته جما باکلی، نویسنده انگلیسی این مقاله روابط الجبیر با موساد به دهه ۹۰ قرن گذشته برمی‌گردد.

این نویسنده در حال حاضر در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر برای انجام تحقیقات عمیق‌تر در خصوص زندگی الجبیر و روابط محرمانه‌اش با موساد است. دلیلی که موجب شده این تحقیقات انجام شوند اظهارات تزیپی لیونی، وزیر خارجه سابق اسرائیل است که موساد را به دلیل عدم تحرک در قبال برکناری الجبیر از دولت سابق سرزنش کرده بود.

این نویسنده بعد از بحث و جستجوی عمیق در اینترنت توانست "فیلیپ جراردی" را پیدا کند که افسر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است. وی با او مصاحبه‌ای را برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر انجام داد.

او می‌گوید، به دلیل اطلاعات بسیار بااهمیتی که جراردی آن را فاش کرد بسیار حیرت‌زده شد. همین اطلاعات موجب شد او تحقیقاتش را در این باره کامل کند.

باکلی می‌افزاید، اظهارات این افسر در فاش شدن چگونگی اولین تماس موساد با الجبیر مفید بود و در حال حاضر مشغول جمع آوری اطلاعات بیشتری است که به زودی آن را منتشر خواهد کرد.

به گفته جراردی، سیا از سال ۱۹۹۰ عادل الجبیر را زیرنظر داشت یعنی زمانی که الجبیر سخنگوی رسمی سفارت عربستان در واشنگتن شد. بعد از تنها چند سال شک و شبهه‌های سیا درباره تلاش موساد برای به عضو گرفتن الجبیر بیشتر شد. تحقیقات بیشتر، این نویسنده را به سرنخ رساند. زمانی که الجبیر دانشجوی اقتصاد و علوم سیاسی در دانشگاه تگزاس بوده با دانشجوی خانمی به اسم "کی آن متئوز" آشنا شده بود. این اتفاق سال ۱۹۸۱ رخ داد. متئوز که روابط مستحکمی با تجار اسرائیلی در آمریکا داشت الجبیر را پیش تاجران و شخصیت‌های برجسته یهودی برد. از طریق بازجویی که سیا انجام داد متئوز اوت ۱۹۹۸ فاش کرد که اولین دیدار الجبیر و موساد اکتبر ۱۹۹۵ انجام شده است. بعد از ورود الجبیر به رابطه عاطفی عمیق با متئوز و بدهی‌های سنگینی که بالا آورده بود، این دانشجو می‌گوید که الجبیر دیگر چاره‌ای جز همکاری با موساد نداشت. بعد از این موساد از متئوز خواست رابطه‌اش با الجبیر را پایان دهد.

این نویسنده می‌گوید، اسنادی وجود دارند که نشان می‌دهند فعالیت‌ها و تحرکات الجبیر در داخل سفارت عربستان کاملاً از سوی موساد کنترل می‌شد.

وی تأکید می‌کند که با توجه به ماهیت شغل الجبیر که مستلزم برقراری روابط مستحکم با آژانس‌های آمریکایی از طریق سفارت بود این روابط موجب شد اف‌بی‌آی براساس شک و شبهه‌ها این روابط را تحت نظر بگیرد.

این نویسنده گفت که اطلاعات بیشتری که جراردی فاش کرده بعد از تکمیل تحقیقات در کتابی منتشر خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها