رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 437465

کاهش تلفات برق از جیب پرمصرف‌ها

ساعت24 - معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: افزایش ۱۶ درصدی تعرفه پرمصرف ها به حساب جداگانه ای واریز شده و صرف طرح های کاهش تلفات و بهینه سازی مصرف می‌شود.

قطعی برق
style="text-align:right">معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: افزایش ۱۶ درصدی تعرفه پرمصرف ها به حساب جداگانه ای واریز شده و صرف طرح های کاهش تلفات و بهینه سازی مصرف می‌شود.

پس از تلاش‌های بسیاری که از سوی جوامع دانشگاهی متخصص و همچنین ورود وزارت نیرو به گود تغییر تعرفه‌های برق، روزهای پایانی سال ۹۷ هیأت وزیران با طرحی که بر اساس آن تعرفه‌های برق و البته آب به صورت پلکانی اصلاح شده افزایش می‌یابد، موافقت کرد. پیش از این نیز تعرفه‌های برق به صورت پلکانی بود، اما ایرادهای زیادی به این روش وارد بود که محوری ترین آن عدم توازن در پرداخت تعرفه اقشار کم درآمد و کم مصرف با اقشار پردرآمد و پرمصرف بود. به عبارتی دیگر اختلاف پرداخت تعرفه برای دهک‌های پایین با دهک‌های بالا که پرمصرف‌ترین اقشار هستند، اندک بود. در نتیجه هدف بازدارندگی از مصرف بالا و مدیریت مصرف برق محقق نمی‌شد.

با توجه به خاموشی‌های گسترده سال گذشته که دلیل عمده آن پایین آمدن سطح آب پشت مخازن سدهای برقآبی بود، موجب شد تا مسؤولین و متخصصین حوزه به طور جدی آستین بالا زده و این روند مصرف را مورد بازبینی قرار دهند. در نتیجه این تلاش‌ها، چند روز پیش شرکت توانیر تعرفه برق در سال ۹۸ را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: هیئت وزیران تصویب کرده است که بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به میزان هفت درصد افزایش یابد. بر اساس این مصوبه، برق برای کم‌مصرف‌ها ۷ درصد و برای پرمصرف‌ها ۲۳ درصد افزایش خواهد یافت. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که با اعمال این تغییرات میزان مصرف پر مصرف‌ها کاهش یابد.

۱۶ درصد سود تعرفه‌ای به نفع کم مصرف‌ها

محمودرضا حقی فام، معاون هماهنگی توزیع شرکت مادر تخصصی توانیر در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به اینکه ۷ درصد افزایش نرخ تعرفه برای همه مصرف کنندگان برق است، گفت: پرمصرف‌ها علاوه بر ۷ درصد، ۱۶ درصد نیز بیشتر تعرفه می‌پردازند که در مجموع می‌توان گفت پرمصرف‌ها ۲۳ درصد تعرفه برق می‌پردازند که این ارقام با بررسی و مطالعه دقیق و همه جانبه ای اعلام شده است.

وی با بیان اینکه این افزایش تعرفه از اردیبهشت سال جاری آغاز می‌شود، ادامه داد: اعمال تعرفه ۲۳ درصد پرمصرف‌ها از ابتدای خردادماه سال ۹۸ انجام می‌شود. البته باید توجه داشت که این ۱۶ درصد تعرفه بیشتری که از پرمصرف‌ها دریافت می‌شود به حسابی جداگانه انتقال می‌یابد.

این مقام مسؤول افزود: قرار است ۱۶ درصد تعرفه بیشتری که از مشترکین پرمصرف دریافت می‌شود صرف بهینه سازی بخش‌های مختلف صنعت برق و همچنین کاهش تلفات شود.

هدف کاهش تلفات؛ ۹.۵ درصد / ‏احتمال‬ تحقق کم است

حقی فام میزان تلفات برق در سال ۹۷ را حدود ۱۰.۱۷ تا ۱۰.۲ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: هدف گذاری ما برای سال ۹۷ رسیدن به رقمی حدود ۹.۹ درصد در تلفات برق بود این در حالی است که به دلیل محدودیت‌های مالی که طی دو سال گذشته با آن دست و پنجه نرم کردیم، نتوانستیم این هدف را محقق کنیم. از سویی دیگر برای سال جاری نیز رقم ۹.۵ درصد را برای تلفات برق هدف گذاری کردیم که به نظر می‌رسد با توجه به سیلاب‌های پیش آمده اخیر امکان رسیدن به هدف مذکور براحتی فراهم نباشد. نکته دیگر اینکه کاهش تلفات از ارقام بالا به پایین به راحتی انجام می‌شود، اما کاهش تلفات در مقیاس مورد نظر ما که زیر ۱۰ درصد است، امر دشواری است.

شبکه توزیع برق عراق بازمهندسی می‌شود

معاون هماهنگی توزیع شرکت مادر تخصصی توانیر در پاسخ به اینکه جزئیات قراردادی که با صنعت برق عراق به امضا رسیده است، چیست، توضیح داد: به دلیل شرایط تحریمی که علیه کشور وجود دارد و دشمنان ما را برای آسیب رساندن به کشور هوشیار می‌کند، امکان انتشار جزئیات و محتویات این قرارداد وجود ندارد؛ اما به طور کلی طی سند راهبردی که بین ایران و عراق امضا شد قرار است ایران علاوه بر صادرات برق به صادرات خدمات فنی – مهندسی نیز بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از مطالبات خود را که سال‌ها مانده بود را از عراق گرفتیم، تصریح کرد: ایران بر اساس این قرارداد قرار است علاوه بر ساخت نیروگاه، بازسازی و نوسازی شبکه توزیع برق عراق را که آسیب جدی دیده است، در دستور کار قرار دهد تا به این طریق میزان تلفات برق عراق که رقم بالایی است، کاهش یابد.

منبع:مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها