رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 438195

بخش خصوصی چیزدیگری می گوید و بانک مرکزی با ابهام حرف می زند

خبر عجیب بانک مرکزی برای حفظ اعتبار بانک چینی

ساعت24 -پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با انتشار مطلبی در توئیتر خود اعلام کرد: بانک کونلون چین، تنها بانک چینی که با ایران کار می کند، به مشتریان خود اعلام کرده است که عملیات بانکی با ایران را از روز اول ماه مه (11 اردیبهشت 1398) تا اطلاع ثانوی متوقف می کند.

خبر
r /> این یک خبر مهم ولی کوتاه بود که نشان می داد بانک مرکزی ایران به هردلیل نتوانسته است تنها روزنه های انتقال پول نفت صادراتی را نیز به ایران بازنگهدارد. مدیران بانک مرکزی اما به جای اینکه خبر سلطانی را به درستی تحلیل کرده و دیدگاه خود را به اطلاع افکار عمومی بسانند دریک کانال تلگرامی خبری عجیب را مخابره کردند خبر عجیب این است: "پیرو مذاکرات اخیر انجام شده با مدیران کنلون بانک چین، در حال حاضر تغییری در سیاست های بانک کنلون در معاملات کالاهای غیر تحریمی با بانک های غیر تحریمی ایرانی ایجاد نشده است و مسئولین بانک مذکور اعلام کردند به همکاری خود با بانک های ایرانی غیر تحریمی برای معاملات و پرداخت های مربوط به کالاهای غیرتحریمی ادامه خواهند داد. "
فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران به طور غیر مستقیم جواب خبر بانک مرکزی را داد و گفت : من با یکی از مقامات بانک کونلون صحبت کردم. دقیقا از ایشان سوال کردم که موضوع چیست و چه روندی در پیش خواهند گرفت. در واقع باید توجه کرد که بانک کونلون از پنجم نوامبر روابطش با ایران را تنها محدود به کالاهای بشردوستانه از جمله دارو، غذا و تجهیزات پزشکی کرده است. به همین دلیل برای خودم من متوقف کردن روابط تعجب آور بود. اما براساس اطلاعاتی که گرفتم این توقف انجام نخواهد شد. فروش کالاهای بشردوستانه را ادامه خواهد داد. یعنی همان روندی که از 5 نوامبر رخ می داد.تنها نگرانی این این بود که اعلام کردند تا هفته آینده که جلسه شان برگزار شود، نمی توانند نظری اعلام کنند. البته این صحبت ها قبل از این بود که پومپئو، وزیر امور خارجه امریکا اعلام کند معافیت ها تمدید نمی شود. در واقع آنها می گویند اگر نفتی خرید و فروش نشود، پولی در این بانک باقی نمی ماند که روابطی شکل بگیرد. چرا که سازوکار این بانک با پول فروش نفت انجام می شد.مسئولان این بانک معتقدند تا هفته دیگر که زمان اعلام رسمی درباره معافیت های نفتی است، تصمیمی نمی گیرند. هفته دیگر مهلت معافیت نفتی تمام می شود. این بانک با پول نفت کار می کند و تنها برای همین روابط شکل گرفت. آنها هم دقیقا نگران همین موضوع بودند که اگر معافیت نفتی تمدید نشود چه اتفاقی رخ خواهد داد. تا اینکه امریکا اعلام کرد معافیت ها تمدید نخواهد شد. البته باز هم باید دید، روز موعد، اعلام سیاست رسمی چطور انجام می شود.من گمان نمی کنم امریکا بتواند فروش نفت ایران را صفر کند. اما اگر صادرات نفت به 500 هزار بشکه هم برسد تقریبا دردی درمان نمی شود. در حال حاضر با خساراتی که به دلیل سیل به کشور وارد شده و بودجه کمی که برای پروژه های عمرانی در نظر گرفته شده، همچنین با مشکلاتی که در واردات مواد اولیه و تکنولوژی برای صنایع مواجهیم، سال سختی در پیش خواهیم داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها