رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443620

وقتی کاله کم می آورد و کارخانه های لبنیات را می بندد

اندوه بزرگ سلیمانی پشت یک لبخند سرد

ساعت 24 -غلامعلی سلیمانی سهامدار عمده و مدیرعامل و بنیانگذر کارخانه‌های کاله در عصر روز دوشنبه 30 اردیبهشت در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در طبقه هشتم اتاق در کنار مرتضی سلطانی صاحب و مدیرعامل زرماکارون نشسته بود و با نابردباری ناخواسته سخنان فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و برخی مقامهای اقتصادی را می شنید.

کککااللهه
dir="RTL">وزیر اقتصاد که رییس نشست های این شورا به حساب می آید لابد اعضا را متقاعد کرده بود مدت زمان نشست شورا را از دو ساعت به یک ساعت کاهش دهد. او می‌خواست هر چه زودتر این نشست را پایان دهد و همین کار را نیز کرد. به این ترتیب از اعضای بخش خصوصی شورای گفت‌وگو فقط دو نفر که یکی از آنها سلیمانی بود توانستند هرکدام به مدت کمتر از 2 دقیقه صحبت کنند. صحبت‌های سلیمانی بنیانگذار کاله در یک فضای عادی اقتصادی بسیار ناراحت‌کننده می شد اما در این فضایی که اکثریت آنها می‌دانند وضعیت کارخانه‌ها چگونه است این حرف‌های سلیمانی تاسف کسی را برنینگیخت و کسی خم به ابرو نیاورد.

بنیانگذار کاله خطاب به اعضای دولتی شورا به ویژه وزیر گفت: ببینید ، شرایط گونه ‌ای است که از 4 کارخانه تولید لبنیات کاله 2 کارخانه بسته شده و 2 کارخانه هم با 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند. وی اضافه کرد در حال حاضر هیچ گاوداری حاضر نیست به کارخانه‌های داخلی شیر بفروشد و آنها ترجیح می‌دهند شیر را به شکل‌های گوناگون صادر کنند و قیمت هر کیلو شکر خام از 3 تا 6 هزار تومان نوسان دارد. وی گفت نرخ های متعدد برای ارز موجب شده است کالاهای وارداتی با دلارهای 4200 تومانی سر از بازار غراق دربیاورند. کسی اما درباره این حرفهای سلیمانی اعتنایی نکرد. مدیران دولتی که رو به روی او نشسته بودند حتی یادداشت هم نمی کردند. وزیر اقتصاد برای چندمین بار از حاضران خواست برای اینکه یک بحث تمام شده است صلوات بفرستند. سلیمانی ادامه داد و گفت ، اگر یک ساعت فرصت داشته باشد تا استدلال‌های خود را برای مسوولان در باره ضرورت برخی تصمیم‌ها درباره نرخ ارز و واردات شیر خشک پرچرب بیان کند شاید با اختصاص 50 میلیون یورو بتوانیم 50 هزار شغل را نجات دهیم. این حرف سلیمانی نیز بازتابی نداشت.

این کارخانه‌دار بزرگ ایران که دردهه های 1370 و 1380 توانسته است نزدیک به 15هزار شغل صنعتی برای ایرانیان ایجادکند و سرمایه هنگفتی در دهه‌های 1370 و 1380 فراهم کرده است و حالا در شرایط دشوار امروز اقتصادی آنها را از دست می‌دهد اما هرگز موجب نشد که وزیر اقتصاد توجه چندانی به آن داشته باشد.فقط دارایی فیزیکی اوباقی می ماند و ارزش برند او نیز ممکن است با افت مواجه شود آیا نباید یک حسرت بزرگ باشد. این رخداد عجیبی نیست که صاحب یک واحد صنعتی در شرایط ناگزیری فعالیت بنگاه خود را برای یک دوره کوتاه تعطیل کرده یا با تعدیل نیروی کار و با هدف کاهش هزینه‌های جاری بخشی از ظرفیت کارخانه را بلااستفاده بگذارد، اما در ایران شرایط بسیار خطرناک شده است. وقتی صحبت‌های ناامیدکننده سلیمانی را با برخی از آگاهان و فعالان اقتصادی در میان گذاشتم، آنها با بهت و حیرت به این حرف‌ها گوش می‌کردند و برخی می‌گفتند وقتی کاله نمی‌تواند ادامه دهد، بنابراین نباید از دیگران انتظار چندانی داشت. صنعت لبنیات اما در یک دهه اخیر با شتاب به سمت پایین میل دارد زیرا شهروندان ایرانی به دلایل اقتصادی و کاهش قدرت خرید به مدت چند سال حالا خرید شیر، ماست و پنیر را کاهش داده‌اند. مجادله میان گاوداران و کارخانه‌های لبنیات ادامه دارد و معلوم نیست چرا دولت‌های ایران اقتصاد شیر را آزاد نمی‌کنند. نشست که تمام شد و هنگام رفتن به سلیمانی گفتم، واقعا کارخانه‌های لبنیات شما تعطیل شدند و 2 کارخانه در حال تعطیل هم دارید که با ناراحتی جواب داد همین‌طور است و اندوه خود را پشت یک لبخند سرد پنهان کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها