رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443801

راهکار کنترل بازار اجاره مسکن چیست؟

ساعت24 - دولت در راستای حمایت از اجاره نشین‌ها اقدام به تعیین سقف اجاره بها کرده با این تصمیم ممکن است که صاحب خانه‌ها از این وضعیت راضی نباشند و از اجاره ملک خود صرف نظر می‌کند با این وجود، مسئله خالی ماندن واحد مسکونی در کشور دوباره مشکل ساز خواهد شد.

اجاره خونه مسکن
style="text-align:justify">دولت در راستای حمایت از اجاره نشین‌ها اقدام به تعیین سقف اجاره بها کرده با این تصمیم ممکن است که صاحب خانه‌ها از این وضعیت راضی نباشند و از اجاره ملک خود صرف نظر می‌کند با این وجود، مسئله خالی ماندن واحد مسکونی در کشور دوباره مشکل ساز خواهد شد.

پس از اتخاذ این تصمیم از سوی دولت، عباس زرکوب عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان کشور، جزء اولین افرادی بود که نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد و معتقد است هر گونه محدودیتی در زمینه قیمت‌گذاری در نظام اقتصادی کشور و بخش مسکن اثرات معکوس می‌گذارد، چرا که مسکن مثل بازار ارز نیست که بتوان در آن دخالت قیمتی کرد.

طبق این تصمیم دولت ممکن است از اجاره نشین‌ها حمایت شود و این قشر مبالغ کمتری را صرف اجاره یا رهن خانه کنند، اما از طرفی دیگر صاحب خانه، از این وضعیت راضی نخواهد بود و از اجاره ملک خود صرف نظر می‌کند با این وجود، مسئله خالی ماندن واحد مسکونی در کشور دوباره مشکل ساز خواهد شد.

در همین راستا احمد سرحدی کارشناس بازار مسکن، در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان در خصوص نحوه تعیین سقف اجاره بها توضیح داد: این تصمیم به این گونه اجرا می‌شود که برای هر محله یا منطقه در کلان شهر‌ها نرخ ارزش زمین و ملک در نظر گرفته می‌شود و ویژگی‌هایی همچون آسانسور یا پارکینگ نیز بر قیمت نهایی آن واحد تاثیر می‌گذارند، در ادامه درصدی از قیمت نهایی مسکن که معمولا یک هفتم است، برای اجاره بها در نظر گرفته می‌شود که طبق سلیقه طرفین بین ودیعه و اجاره تقسیم می‌شود.

وی در ادامه افزود: در صورتی که این تصمیم دولت در بازار اجرایی شود، مشکلات حقوقی بین برخی خریداران و فروشنده‌ها پیش خواهد آمد به این صورت که فروشنده این نرخ را قبول ندارد و خواستار مبلغی بیشتر از مبلغ درج شده در معامله است.

این کارشناس بازار مسکن متذکر شد: با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن، اخذ مالیات یا جریمه از واحد‌های خالی بهترین اقدامی است که دولت باید در ابتدا انجام دهد و باید این مبالغ، صرف رونق در بازار شود، در ادامه دولت باید مشوق‌هایی را نظر بگیرد برای افرادی که خانه‌های خود را با مناسب‌ترین قیمت اجاره می‌دهند.

سرحدی خاطر نشان کرد: اخذ مالیات از واحد‌های خالی و طرح‌های تشویقی باعث می‌شود که دپوی کالای مسکن در کشور تاحد قابل توجهی از بین برود و این کالا به نیازمند واقعی در بازار برسد.

با این وجود تعیین سقف اجاره بها می‌تواند یک حرکت مثبت برای رونق در بازار مسکن باشد، اما پیش از آن باید یک سری اقدامات دیگر در دستور کار دولت قرار بگیر تا یک زمینه سازی باشد برای اینکه دولت در تمامی تصمیم‌ها و اقدامات موفق شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها