رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 448649

عادل الجبیر: تحریم‌های ایران خیلی شدید است

ساعت 24-وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه با بیان اینکه تحریم‌های وضع شده علیه ایران خیلی سخت است، گفت که کشورش دنبال جنگ با ایران نیست و منطقه به آرامش نیاز دارد.

laquo;عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه سعودی در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی، با بیان اتهامات معمول و همیشگی علیه ایران، مدعی شد که تحریم‌ها موجب بحرانی شدن شرایط این کشور شده است.

به نوشته اسپوتنیک او در گفت‌وگو با نشریه فرانسوی لوموند، گفت که ایران باید به سیاست‌های خود پایان دهد در غیر این صورت در معرض تحریم‌های بیشتری قرار می‌گیرد و در ادامه ادعا کرد که ریاض به دنبال شعله‌ور شدن آتش جنگ نیست.

عادل الجبیر افزود: این ایرانی‌ها هستند که افزایش تنش را برگزیده‌اند و ما این حق را داریم که در صورت تجاوز، پاسخ دهیم و اگر ایران تنگه هرمز را ببندد با عکس‌العمل بسیار قدرتمند مواجه می‌شود. او سپس اشاره‌ای به اینکه چه کشوری قرار است مقابل ایران بایستد نکرد و مدعی شد که «جامعه جهانی مصمم به مقابله با رفتار تنش‌زای ایران است.»

این وزیر سعودی در ادامه با اشاره به توافق هسته‌ای مدعی شد: «این توافق از اساس بد بود و ریاض نیز از ابتدا با آن مخالفت کرده است؛ اکنون تحریم‌ها علیه ایران بسیار سخت است، صادرات نفت این کشور کاهش یافته و ارزش پول ملی نیز سقوط کرده است. تورم و بحران افزایش یافته و اوضاع بدتر از قبل شده است.»

او با ادعای اینکه حملات ایران در هفته‌های گذشته افزایش یافته گفت که منطقه نیاز به آرامش دارد اما اقدامات ایران موانع بسیاری را در این مسیر ایجاد کرده است و دلایل کافی در خصوص دست داشتن ایران در حمله به نفتکش‌ها وجود دارد.

اشاره این وزیر سعودی به انفجار در چهار نفتکش در ساحل فجیره در امارات در تاریخ ۲۲ اردیبهشت و حادثه انفجار در دو نفتکش در دریای عمان در تاریخ ۲۳ خرداد است که در هر دو مورد کشورهای محور سعودی و غربی بدون ارائه دلایلی ایران را به دست داشتن در این حوادث محکوم کرده‌اند که با رد قاطع تهران مواجه شده است.

صحبت‌های این وزیر سعودی در حالی انجام می‌شود که پنج‌شنبه هفته گذشته یک پهپاد جاسوسی آمریکا با تجاوز به حریم هوایی ایران، با پدافند سپاه پاسداران ساقط شد. با وجود اینکه قطعات پهپاد ساقط شده در تهران به نمایش در آمده و نقض قوانین بین‌المللی از سوی آمریکا اثبات شده است اما کشورهای محور سعودی و آمریکا ایران را عامل بحران در خلیج فارس معرفی می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها