رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457551

مدیریت پسماند؛ مهمترین راهکار کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد

ساعت 24- به دنبال باز انتشار فیلم‌هایی از کشتن سگ‌ها و حواشی پیش‌آمده، یک دامپزشک و متخصص حیات وحش ضمن ارائه راهکارهایی برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب گفت: ابتدایی‌ترین و موثرترین راهکار، مدیریت پسماند است.

style="text-align:justify">ایمان معماریان گفت: اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدامی که باید برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های شهری انجام داد، مدیریت پسماند است زیرا هنگامی که غذا به راحتی از طریق پسماندها در اخیتار این نوع از حیوانات قرار می‌گیرد میزان تولید مثل آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: طی سال‌های گذشته افزایش جمعیت موش‌ها در شهر لندن دردسرهایی را به وجود آورده بود. دستگاه‌های مسئول این کشور سعی کردند با روش‌های مختلفی از جمله کشتن و سم دادن به موش‌ها جمعیت آن‌ها را کنترل کنند اما با اجرای این راهکار هیچ وقت موفق به کنترل جمعیت نشدند و تنها زمانی تنوانستد جمعیت موش‌ها را کنترل کنند که به مدیریت صحیح و اصولی پسماندها روی آوردند چرا که از این طریق غذا به راحتی در اختیار موش‌ها قرار نگرفت و به تدریج میزان تولید مثل آن‌ها کاهش پیدا کرد.

این دامپزشک و متخصص حیات وحش در ادامه تصریح کرد: ما نه تنها در کشور مدیریت پسماند درستی نداریم بلکه برخی افراد غذای مجانی در اختیار سگ‌ها قرار می‌دهند که کار اشتباهی است. عدم مدیریت پسماند و غذارسانی به سگ‌ها سبب افزایش بی حد و حصر جمعیت آن‌ها در محیط‌های شهری و یا نزدیکی آن‌ها شده است.

به گفته معماریان، مرحله دوم پس از مدیریت پسماند و عدم غذارسانی به سگ‌ها، مدیریت سگ‌های صاحبدار به ویژه سگ‌های گله است. در ایران تولید مثل و بهداشت سگ‌های گله به هیچ وجه کنترل نمی‌شود و در واقع همین سگ‌ها منبع اصلی تولید سگ‌های ولگرد هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه پس از اجرای این راهکارها و کنترل جمعیت سگ‌ها باید به سراغ راه حل‌های حذف فیزیکی مثل عقیم سازی رفت، اظهار کرد: در مناطق مختلف شهری و غیرشهری راهکارهای مختلف علمی اعم از نگهداری کردن در محیط محصور و... وجود دارد.

این دامپزشک و متخصص حیات وحش با اشاره به اینکه در حال حاضر میلیون‌ها سگ در کشور وجود دارد و نمی‌توان همه آن‌ها را جمع‌آوری و تا آخر عمرشان از آن‌ها نگهداری کرد، گفت: با این کار نمی‌توان سگ‌ها را مدیریت کرد و ممکن است با این اقدام به کارهای اشتباهی برای حذف سگ ها روی آوریم.

معماریان تاکید کرد: مدیریت درست و علمی بدون سوار شدن بر موج احساسات، کمک می‌کند تا در آینده جمعیت سگ‌ها در محیط‌های شهری که هم برای انسان و هم برای خود سگ‌ها مناسب نیست، کنترل شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سگ‌ها حیوانات اهلی هستند که فقط برای انسان کاربرد دارد گفت: سگ در کنار کار نگهبانی به انسان کمک می‌کرد تا در برابر حیوانات وحشی از خود محافظت کند بنابراین به دلیل کارکردهای سگ برای انسان، به تدریج انسان‌ها سعی کردند که تعداد این حیوان را افزایش دهند.

به گفته این دامپزشک ، سگ‌ها در طبیعت آسیب‌های مستقیم و غیر مستقیمی به حیات وحش وارد می‌کنند چرا که از اساس سگ حیوان شکاری است و می‌تواند به تنوع زیستی لطمه بزند. از سوی دیگر سگ‌ها می‌توانند بیماری‌هایی را برای حیات وحش به دنبال داشته باشند. محیط‌های شهری هم که ساخته دست بشر هستند نیز برای سگ‌ها زیستگاه مناسبی نیستند چرا که این نوع از حیوانات در محیط‌های شهری می‌توانند مشکلاتی را برای انسان به وجود بیاورد و از سوی دیگر نیز خود سگ‌ها در محیط‌های شهری آسیب می‌بینند. در واقع جای سگ‌ها کنار انسان است نه محیط‌های طبیعی و شهری.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها