رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457706

ده روش برای بهبود هوش عاطفی

ساعت 24-هوش عاطفی (هوش هیجانی) یا EQ به عنوان یک مهارت با محبوبیت روزافزون در دنیای حرفه‌ای شناخته می‌شود.

هوش
بسیاری ممکن است دلیل اهمیت هوش عاطفی میان افراد در یک محیط کاری و تفاوتی که میان‌ آنان ایجاد می‌کند را ندانند.

شرکت‌های بزرگ به اثبات رسانده‌اند که کارمندانی با هوش عاطفی بالا به‌طور مستقیم بر نتیجه نهایی کار تاثیر می‌گذارند و باعث افزایش عمده‌ای در کل فروش و بهره‌وری شرکت‌ها می‌شوند.

در یک محل کار با فضای رقابتی، توسعه مهارت‌های EQ برای موفقیت حرفه‌ای شما بسیار مهم است. در ادامه ۱۰ نکته به نقل از سایت "اینک" برای افزایش EQ شما آورده شده است:

۱) از شیوه قاطعانه برای برقراری ارتباط استفاده کنید

ارتباطات قاطعانه‌ای بیش از حد تهاجمی یا منفعلانه نباشند، بهترین روش برای کسب احترام از دیگران است. افراد با هوش عاطفی بالا می‌دانند چگونه می‌توانند نظرات و نیازهای خود را به‌صورت مستقیم و در عین حال با احترام با دیگران در میان بگذارند.

۲) به جای واکنش نشان دادن به درگیری‌ها به آن‌ها پاسخ دهید

در موارد درگیری، طغیان‌های احساسی و احساس خشم رایج است. افراد با هوش عاطفی بالا می‌دانند که چگونه در مواقع استرس‌زا آرام بماند. این افراد از گرفتن تصمیمات تکانشی که می‌تواند مشکلات بزرگ‌تری را در پی داشته باشد، خودداری می‌کنند. آنان درک می‌کنند که در مواقع درگیری، هدف یک تصمیم‌گیری درست و به دست آوردن راه‌حلی مناسب است و از همین رو یک انتخاب آگاهانه انجام می‌دهند تا بتوانند بر اطمینان از مطابقت عملکرد و سخنانشان تمرکز کنند.

۳) از مهارت‌های گوش دادن فعال استفاده کنید

در گفت‌وگوها افراد با هوش عاطفی بالا به جای این که فقط منتظر فرا رسیدن نوبت صحبت خود باشند، به‌وضوح گوش می‌دهند. آنان مطمئن می‌شوند پیش از پاسخگویی هر آن چه را که گفته شده به‌دقت درک کرده باشند.

این افراد همچنین به جزئیات غیر کلامی یک مکالمه نیز توجه می‌کنند. این امر مانع از ایجاد سوء‌تفاهم‌ها می‌شود. به شنونده اجازه می‌دهند تا به‌درستی پاسخ دهد و به گوینده نشان می‌دهد که مورد احترام قرار گرفته است.

۴) با انگیزه باشید

افراد با هوش عاطفی بالا در خود انگیزه ایجاد می‌کنند و نگرش آنان باعث ایجاد انگیزه در دیگران می‌شود. آنان برای خود هدف تعیین می‌کنند و در مقابل چالش‌ها و مشکلات مقاومت دارند.

۵) روش‌های حفظ نگرش مثبت را تمرین کنید

قدرت نگرش خود را دست کم نگیرید. در صورتی که اجازه بدهید، قرار گرفتن در کنار یک نگرش منفی به‌راحتی می‌تواند شما را نیز مبتلا کند. افراد با هوش عاطفی بالا از حالات و خلق و خوی اطرافیان خود آگاهی دارند و بر این اساس از نگرش خود در برابر آن‌ها محافظت می‌کنند.

آنان می‌دانند برای داشتن یک روز خوب و یک چشم‌انداز خوش‌بینانه چه کاری باید انجام دهند. این می‌تواند شامل صرف یک صبحانه یا ناهار عالی، شرکت در یک برنامه معنوی یا آرامش‌بخش در طول روز یا داشتن متن‌هایی با نقل‌ قول‌های مثبت روی میز یا رایانه خود باشد.

۶) خودآگاهی را تمرین کنید

افراد با هوش عاطفی بالا دارای خودآگاه و با بصیرت هستند. آنان از احساسات خود آگاه هستند و می‌دانند چگونه می‌توانند بر افراد اطراف خود تاثیر بگذارند. این افراد همچنین احساسات و زبان بدن دیگران را درک و تجزیه و تحلیل و از این اطلاعات برای تقویت مهارت‌های ارتباطی خود استفاده می‌کنند.

۷) انتقادپذیر باشید

بخش مهمی از داشتن هوش هیجانی بالا داشتن روحیه انتقادپذیری است. افراد با هوش هیجانی بالا به جای آن که از انتقادات برنجند یا در مقابل آن‌ها حالت تدافعی بگیرند، چند لحظه وقت می‌گذارند تا بفهمند این نقد از کجا ناشی می‌شود و چگونه بر عملکرد آنان یا دیگران تاثیر می‌گذارد و در آخر چگونه می‌توانند هر گونه مسئله‌ای را به طور سازنده حل کنند.

۸) با دیگران همدلی کنید

افراد با هوش هیجانی بالا می‌دانند چگونه به همدلی بپردازند. آنان به‌خوبی درک می‌کنند که همدلی صفتی است که قدرت عاطفی را نشان می‌دهد، نه ضعف. مدلی است که به آنان کمک می‌کند تا در سطح بنیادی انسانی با دیگران ارتباط برقرار کنند. این کار گشایشی برای احترام و درک متقابل بین افراد با عقاید و موقعیت‌های مختلف محسوب می‌شود.

۹) از مهارت‌های رهبری استفاده کنید

افراد با هوش هیجانی بالا مهارت‌های رهبری بسیار خوبی دارند. آنان استانداردهای بالایی برای خود دارند و الگویی برای دیگران ایجاد می‌کنند تا از آن پیروی کنند. این افراد مبتکرانه عمل می‌کنند و مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله بالایی دارند. این امر باعث می‌شود به سطح بالاتر و پربارتری در عملکردشان چه در زندگی و چه در محل کار دست یابند.

۱۰) اهل معاشرت و خوش مشرب باشید

افراد با هوش هیجانی بالا اهل معاشرت با دیگران هستند. آنان لبخند می‌زنند و حضور مثبتی را از خود نشان می‌دهند. آنان مهارت‌های اجتماعی مناسبی را بر اساس رابطه خود با هر کس در اطراف خود به کار می‌برند. این افراد مهارت‌های بین فردی بسیار خوبی دارند و می‌دانند چگونه ارتباط‌های کلامی و غیرکلامی را برقرار کنند.

بسیاری از این مهارت‌ها در افرادی که از اصول اولیه روانشناسی انسان آگاهی دارند، پدید می‌آید. اگر چه افرادی که به‌طور طبیعی از احساس همدلی بالایی برخوردارند، راحت‌تر از دیگران به مهارت‌های افزایش هوش هیجانی دست می‌یابند اما به‌طور کلی تمامی افراد قادر به توسعه این مهارت‌ها در خود هستند. افرادی که همدلی کمتری دارند باید بیشتر بر کسب خودآگاهی و آگاهی از نحوه درست تعامل با دیگران تمرکز داشته باشند. با پیروی از این مراحل، شما در رسیدن به سطح بالایی از هوش هیجانی به‌خوبی پیش خواهید رفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها