رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462360

محصول استراتژیک در برزخ قیمت گذاری

ساعت24 -وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم را 2295 تومان پیشنهاد داد؛ آیا دولت باز هم نرخ را پایین تر تعیین می کند؟

سبوس گندم
وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم را 2295 تومان پیشنهاد داد؛ آیا دولت باز هم نرخ را پایین تر تعیین می کند؟

وزارت جهاد نرخ خرید تضمینی گندم را با 35 درصد افزایش، 2295 تومان به دولت پیشنهاد کرد. این در حالی است که طی سال های گذشته همواره قیمت گندم پایین تر از نرخ پیشنهادی جهاد کشاورزی تعیین شده است. با این حال، گزارش ها، امسال از تبعات سوء تعیین نامناسب و دیرهنگام قیمت خرید تضمینی بر خودکفایی گندم حکایت دارد.نرخ خرید تضمینی گندم امسال 1700 تومان تعیین شده بود و به این ترتیب مشاهده می شود که نرخ پیشنهادی جدید، نسبت به رقم مصوب قبلی، 35 درصد رشد را نشان می دهد.
اعلام نرخ پیشنهادی وزارت جهاد برای خرید تضمینی گندم در شرایطی انجام می شود که پیشتر، بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران، نرخ 2560 تومان و نظام صنفی کشاورزی کشور نیز نرخ 2868 تومان برای خرید تضمینی گندم در سال 98 پیشنهاد کرده بودند.
به رغم افزایش تولید گندم در سال 98، انتظار کشاورزان برای رشد خرید تضمینی این محصول برآورده نشد به طوری که گفته می شود تا پایان شهریور امسال، تنها حدود هشت میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال گذشته حدود 23 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که میزان مصرف گندم سالانه در کشور چیزی حدود 13 تا 13.5 میلیون تن است.کارشناسان، تعیین نامناسب قیمت گندم و اعلام دیرهنگام آن برخلاف قانون را از جمله دلایل کاهش میزان فروش این محصول از سوی کشاورزان به دولت اعلام می کنند. موضوعی که موجب شد گندم کشاورزان سر از انبار دلالان یا مجتمع های پرورش دام و طیور درآورد. در سال زراعی جاری، دولت با هفت ماه تاخیر، نرخ نهایی خرید تضمینی گندم را آن هم با اختلاف رقم نسبت به نرخ های جهانی یعنی 1700 تومان اعلام کرد. طبق اعلام کمیته اقتصاد مقاومتی و مرکز پژوهش های مجلس، قیمت خرید تضمینی گندم طی امسال باید حداقل ۱۹۳۰ تومان تعیین می شد.روند واردات گندم و همچنین قیمت جهانی آن نشان می دهد چنان چه دولت بخواهد کسری سه میلیون تنی ذخایر استراتژیک خود را از طریق واردات تامین کند، باید به صورت میانگین برای هر تن گندم ۳۰۰ دلار بپردازد. به عبارت دیگر با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (11 هزار تومان) قیمت هر کیلوگرم گندم وارداتی حدود 3300 تومان برای دولت تمام خواهد شد. این در حالی است که دولت می توانست با تعیین درست قیمت خرید تضمینی گندم، نه تنها محتاج واردات نشود بلکه برای چهارمین سال در تولید این محصول خودکفا باقی بماند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها