رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 469011

جاویدنیا: هیچ حساب بانکی هک نشده است

ساعت 24- معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی درباره جزئیات درباره کلاهبرداری از حساب‌های بانکی و موضوع فیشینگ توضیحاتی داد.

style="text-align:justify">جواد جاویدنیا معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در رابطه با هک شدن حساب بانکی شهروندان از جمله رشیدپور مجری تلویزیون اظهار کرد: خبری که هک شدن حساب بانکی افراد را تایید کند به دستمان نرسیده است و بیشتر افرادی که به پلیس فتا و قوه قضاییه مراجعه می‌کنند به دلیل موضوع فیشینگ است که راه اندازی رمزهای بانکی پویا می‌تواند از میزان شکایات مردم کم کند.

وی گفت: در مورد موضوع فیشینگ و کلاهبرداری‌های مرتبط با آن شکایات زیادی به دستگاه قضایی ارسال شده است و تنها در تهران حدود ۱۸ هزار پرونده تشکیل شده است که شکایت این پرونده‌ها حدود ۷۰ میلیارد تومان مالباخته شده اند.

بیشتربخوانید: هشدار معاون دادستان به سلبریتی‌ها/جاویدنیا:شماره حساب بدهید، حسابتان مسدود می‌شود

جاویدنیا بیان کرد: بعضا روزهای وجود دارد که ۱۵۰ نفر برای شکایت درباره کلاهبرداری از حساب‌های بانکی و موضوع فیشینگ به دادسرای تهران مراجعه می‌کنند که دستگاه قضایی را با مشکل مواجه کرده است و ما راهکارهای لازم را به دستگاه‌های متولی ارائه کرده ایم و ضرورت دارد ضعف‌های امنیتی حساب‌های بانکی برطرف شود.

وی ادامه داد: طبق بخشنامه بانک مرکزی بانک‌ها مکلف شدندتا زمانی که رمز پویا را راه اندازی نکرده اند خسارت وارده به حسابان حساب‌ها را که ناشی از ضعف امنیتی است پرداخت کنند که متاسفانه مقاومت‌های در این رابطه وجود دارد و در نهایت مردم قربانی می‌شوند.

جاویدنیا گفت: بانک‌ها اعتقاد دارند در زمانی که تعداد تراکنش‌ها زیاد می‌شود استفاده از رمز دوم پویا برای مردم با مشکل روبه رو می‌شوند و ما نمی‌توانیم افراد را به استفاده از رمز پویا ملزم کنیم.

وی تصریح کرد: این تعداد پرونده در حوزه کلاهبرداری‌ها از حساب‌های بانکی برای کشور پذیرفته نیست و اگر این روند ادامه پیدا کند حتما اسامی بانک‌های که کوتاهی کرده اند و بیشترین خسارت را به مردم وارد کردند اعلام می‌کنیم.

لازم به ذکر است؛ در شهریور ماه امسال حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور نیز در بخشنامه‌ای خطاب به دادستان‎های عمومی و انقلاب سراسر کشور اعلام کرد: با توجه به ممنوعیت استفاده از رمزهای دوم «ایستا» در تراکنش‌های غیر حضوری، مقتضی است در پرونده‌های کلاهبرداری رایانه‌ای در صورت احراز انجام تراکنش مجرمانه با رمز دوم ایستا، دستور پرداخت خسارت بزه دیده صادر و از طریق سامانه کاشف به بانک متخلف ابلاغ شود.

در یکی از جدیدترین روش‌های فیشینگ، کلاهبرداران با ترفند رجیستر کردن تلفن همراه مسافری، افراد را به سایت‌ها و صفحات جعلی هدایت کرده و موجودی حساب آن‌ها را به سرقت می‌برند.

در این روش پس از ثبت اطلاعات بانکی کلاهبرداران نسبت به تخلیه حساب اقدام و تمام مبالغ موجود در آن را تخلیه می‌کنند، این در حالی است که اگر رمز دوم یکبار مصرف بانکی «OTP» ارائه شود شاهد اینگونه کلاهبرداری‌ها از مردم نخواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها