رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 469230

رقابت روحانی و رییسی و افشای دستهای آلوده

رقابت زنده باشد افشاگری ادامه دارد

ساعت 24 - شهروندان اندوهگین و ناراحت ایران زمین در سالهای اخیر به دلایل گوناگون به ویژه فساد اقتصاد دولتی ، تحریم و سیاستهای نادرست اقتصادحکومتی قدرت خرید خود را از دست داده و نگران آینده هستند اما دست کم از اینکه دو مقام ارشد اداره کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم رو در روی هم ایستاده و هرکدام می خواهند فساد بیشتری افشا شود خرسندند.

snsn
dir="RTL">مردم ایران از سوی دیگر اما دلشکسته و بال شکسته شده و حسرت می خورند چرا ایران با این بلای بزرگ فساد همزیستی مسالمت آمیز داشته است. چرا این اتفاق افتاده و چگونه شده است که سران دوقوه از سه قوه با گرایش های گوناگون سیاسی از دیگری می خواهند برای شفافیت درمبارزه با فسااد کمک کنند. به نظر می رسد این اتفاق این روزها را باید به مقوله شریف رقابت نسبت داد. رقابت برای کسب قدرت بیشتر و نگهداری قدرت موجود میان رییسی و روحانی و دنباله های آنها برای ایرانیان یک نعمت شده است تا بخش هایی از آلودگی اقتصاددولتی و دستهای آلوده و فسادساز برای جامعه معلوم شوند. مقوله شریف اما درجای دیگری نیز به کمک ایران آمد است و آن رقابت میان آمریکا و چین از یک سو، میان آمریکا و روسیه از سوی دیگر و میان آمریکا و اروپا از سوی سوم است. رقابت اقتصادی میان کشورها برای به دست آوردن بازار ایران نیز به کمک آمده و اجازه می دهد ایران هنوز بتواند از بازار جهانی خرید کند و کمبودهای خود را برطرف کند و هنز بتواند اندکینفت بفروشد.

شجاعت، عدالت، آزادی و انصاف از مقوله‌های گرانسنگی‌اند که جامعه انسانی آرزومند جاری شدن آنهاست تا نوع انسان بالنده و در آسایش باشد. در مقابل، مقوله‌هایی مثل عهدشکنی، ستمگری، ترس و جبن و فریبکاری از مقوله‌های ناپسندی‌اند که آدمیان دوست ندارند متصف به آنها شوند.دو دسته از مقوله‌های یاد شده برای اثبات شرافت و رذالت خود چندان نیاز به اثبات ندارند و تصور آنها به تصدیق اهل نظر و حتی توده مردم منجر می‌شود. برخی مقوله‌های شریف دیگر هستند که نیاز به اثبات دارند و عیار آنها روزی به چشم می‌آید که رذیلت‌های ضد آنها به جامعه آسیب بزند. مقوله رقابت شاید در زمره دسته اخیر جای بگیرد که اثبات مزیت، برتری و نیروی پیش‌برنده آن در جایی که انحصار بیداد می‌کند آشکارتر می‌شود. تجربه جامعه‌های بشری بویژه در دوران معاصر نشان می‌دهد آن دسته از سرزمین‌ها و ملت‌ها که به مقوله رقابت در حوزه‌های گوناگون اهمیت واقعی داده و آن را در هر اقدامی در صدر اولویت‌های عملی قرار داده‌اند پیشرفت کرده‌اند.در مقام مقایسه می‌توان به تحولات آلمان غربی و آلمان شرقی (در زمان حیات) در اروپا و کره ‌جنوبی و کره ‌شمالی در آسیا اشاره کرد. چین قبل از رقابتی شدن اقتصاد با چین دوره مائو و هند دوران پس از 2001 و هند دوران وفاداری به آرمان‌های اقتصاد غیررقابتی نیز قابل توجه است. در همین جامعه ایران می‌توان به رقابت در صنعت لبنیات و انحصار در صنعت اتومبیل‌سازی اشاره کرد. وجود رقابت در صنعت لبنیات موجب شده است که شهروندان با سلیقه‌های متفاوت انواع ماست، پنیر و شیر خریداری کنند و انحصار در صنعت اتومبیل آزادی انتخاب مصرف‌کنندگان را محدود کرده است. مقوله شریف رقابت در هر عرصه‌ای که عینیت پیدا کند موجب ترقی در رشد خواهد شد و این در فرهنگ، در امور اجتماعی و در سیاست نیز مصداق دارد. در جایی که رقابت حاضر باشد و انتخاب آزاد ممکن باشد، همواره پیشرفت به دست می‌آید.

در شرایطی که انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌مثابه یک رخداد مهم سیاسی در جامعه ایرانی نزدیک‌تر می‌شود، مقوله رقابت اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. در شرایطی که واجدان شرایط رأی دادن احساس کنند آزادی انتخاب آنها به هر دلیل کم‌دامنه و کم‌عمق شده است و آنها با نوعی انحصار مواجه خواهند شد، در ذهن‌شان امتناع شکل می‌گیرد و در خرج کردن دارایی خود که همان حق رأی است نوعی مقاومت پدیدار می‌شود. انحصار به هر دلیل که ایجاد شود و به هر شکل که به جامعه تحمیل شود، نخستین اثر منفی‌اش کاهش تمایل دارندگان حق رأی برای حضور در بازار است. روزی این بازار ممکن است بازار کالا و پول باشد و روزی دیگر ممکن است بازار انتخابات باشد. درروزها و هفته های آینده که شاهد اوج گیری رقابت میان احزاب و گروههای سیاسی برای فتح کرسی های مجلس است باید شاهد افشاگری های بیشتر باشیم و این یک مزیت برای ایرانیان است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها