رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 472595

نگاهی جامعه شناسانه به رخدادهای تازه سپری شده

چگونه راه خشونت را ببندیم

ساعت 24 - تجربه جامعه های بشری و همچنین خرد انسانی نشان می دهد انتظارهای شهروندان از نظام های سیاسی پاسخی و چیزی جز خشونت عریان به اعتراض های مدنی است . معترضان در هر دوره ای و درهر نظام سیاسی از رفتار اعتراضی جمعی به عنوان اهرم اجتماعی و روشی مدنی و دوری از خشونت ورزی برای شنیدن صدای خود درتلاش برای تاثیر گذاری در افکار عمومی یا سیاست های دولت استفاده می کنند.

امیددد
dir="RTL">در ادبیات جنبش های اجتماعی نیز اعتصاب و اعتراض برای وادار کردن گروه های قدرتمند حاکم و پاسخگوکردن آنها به مطالبات به کار گرفته می شود . با اینکه در ادبیات مربوط به خشونت سیاسی عمدتا به توانایی دولت در تحمیل حاکمیت قانون و ایجاد انحصار استفاده از خشونت توسط حکومت تاکید می شود اما تجارب سایر ملل نشان می دهد شواهد مستندی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از سازوکار های سرکوبگرانه ، ابزاری موثر در محو اعتراض ها باشد .در شرایطی که شهروندان ایران به ویژه جوانان کشور با توجه به اینکه افق روشنی برای حل مسائل و مشکلات خود از سوی نهادهای اداره کننده جامعه نمی بینند و دولت مردان نیز خدمات مناسبی را که مردم انتظار دارند برآورده نکرده اند بهتر است این نهادها در صورت نارضایتی شهروندان به منابع مهم نا رضایتی ها ی اجتماعی بپردازند و هم چنین به مطالبات منصفانه همه گروه های اجتماعی توجه کرده و با ابتکار و تعامل ، بستر و کانال های مناسب برای گفتگو فراهم کنند. عجیب است که گروهی از مسئولان اما متاسفانه کوچکترین اعتراض های شهروندان بردبارو فقیر را تاب نیاورده و از آن مهمتر و بهت آورتر این است که خواسته های این مردم معترض و گرسنه را نادیده می گیرند. تظاهرات و اعتراض ها ی جمعی در کشور منعکس کننده تلاش های گروه های از مردم برای اجرای عدالت و تعادل بخشی به توزیع قدرت است . شهروندان می گویند بازیگران در صحنه قدرت باید ازهمه گروه ها ی اجتماعی و سیاسی باشند . بدیهی است اگر با عدم درایت مدیران جامعه ، شرایط اجتماعی ، اقبصادی و سیاسی برای رفاه و رفع نگرانی های گروه های محروم جامعه تنظیم نشود درگیری ها و برخوردها تکرار می شود.

باید توجه داشت پیامد های نابرابری در حوزه اجتماعی مانع گسترش روابط درون گروهی می شود و به دنبال آن وفاق اجتماعی سست می شود و به تدریج آمادگی اکثریت برای رویارویی با اقلیت برخوردار از قدرت و ثروت افزایش می یابد. شواهد متعدد میدانی نشان می دهد شهر های کشو ر به خصوص مناطق پیرامونی ( حاشیه ها و شهرک های اقماری ) امروز از فقر و مسائل اجتماعی متورم شده وگویی آبستن مسایل ناشناس است. .صدای بلند گسترش فقر پنهان کردن فقر و فقرا را ناممکن کرده و از سویی سرمایه داری کنترل شده نیز نشان داده بسیار بی رحمانه تر از سرمایه داری های نسبتا تنظیم شده در غرب است .واقعیت این است که به گواه آمار و اطلاعات رسمی نابرابری و فقر بیشتر از هر زمانی گسترش یافته و شرایط را دشوار می کند. در خاتمه در تحلیل شرایط پیش رو می توان گفت ، مهمترین اثر بالقوه نابرابری و فقر که بیشتر نظریه های جامعه شناسی به آن می پردازند گسترش نا امنی اجتماعی و خشونت است. بدیهی است هر چه شکاف ها گسترده تر شود ، سطح تنش ها بالاتر و درگیری ها خشونت بارتر خواهد بود و می توان پیش بینی کرد نابرابری ها کنترل اجتماعی را بی ثبات می سازد و روابط بین گروه ها را سست می کند . های احتمالی اجتماعی را محتمل می سازد .

حسن امیدوار- جامعه شناس و پژوهشگر صلح

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها