رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473264

آخرین نفس های سازمان تجارت جهانی

سایه شوم جنگ تجاری وشاید نظامی دیده می شود

ساعت24-پیش بینی درباره رخدادهای بزرگ جهانی در آینده کار سختی است امابرخی رفتارها نشان می دهد باد به چه سمتی می وزد و از همین نشانه هاست که می توان فهمید دنیا به سوی خوشبختی و خرسندی می رود یا به سوی بدبختی و اندوه. یکی از این رفتارها که راه رابرای جنگ جهانی دوم بازکرد بستن و بسته شدن راه تجارت آزاد میان کشورها و سرزمین ها بود.

دبلیو تی او
dir="RTL">به گزارش ساعت 24 ، کارشناسان و ناظران اگاه به مسایل جهان باوردارند دولت ترامپ با هرراهبرد پیدا و پنهانی که دارد راه را برروی تجارت ازاد می بندد و از این رخداد بوی دشمن شدن بیشتر دولتها و ملتها در سپهر سیاست به مشام می رسد. ترامپ وعده داده بود برتجارت با چین و آلمان نظارت سخت گیرانه دربخش واردات را اعمال می کند که تااندازه ای رخ داده و هنوز با نیرومندی خود را نشان می دهد .اما تصمیم تازه دولت ترامپ درباره ادامه فعالیت سازمان تجارت جهانی مشهور به WTO که ادامه فعا لیت آن را 25 پس از تاسیس به نفس تنگی اندا خته یکی از نقاط عطف برای تجارت آزاد و بازشدن راه جنگ تجاری جهانی است. . این سازمان به دلیل تصمیم آمریکا حالا با بزرگترین بحران تاریخ خود روبرو است. بحران در پی بلوکه‌شدن انتخاب دو قاضی استیناف این سازمان از سوی آمریکا شکل گرفته است.خبرگزاری آلمان ضربه مهلکی را که ایالات متحده به سازمان تجارت جهانی زده، جبران‌ناپذیر می‌داند. این خبرگزاری در گزارش روز سه‌شنبه، ۱۹ آذر خود به نقل از کارشناسان هشدار می‌دهد بدون این نهاد بین‌المللی، "جنگ تجاری" در جبهه‌های گوناگون درخواهد گرفت.واشنگتن حاضر نیست وتوی خود برای به‌کار گماشتن دو قاضی جدید در هیات استیناف سازمان تجارت جهانی را بردارد.از سه قاضی فعال در این هیات، دو قاضی بازنشسته می‌شوند و باید تا روز چهارشنبه، ۲۰ آذر جانشینان آنها معرفی می‌شدند. اما واشنگتن از چنین اقدامی جلوگیری کرده است.اتحادیه اروپا و شماری از اتحادیه‌های کارفرمایان آلمان از این اقدام دولت ترامپ به‌شدت انتقاد کرده‌اند.اتحادیه ماشین‌سازان آلمان آن را "مرگ" سازمان تجارت خوانده است. اولریش آکرمن، سخنگوی این اتحادیه گفت: «این خبر بسیار بدی برای تولیدکنندگان ماشین‌آلات است، زیرا آنها بیش از هر رشته صنعتی دیگری به بازارهای آزاد تجاری و سرمایه‌گذارای وابسته هستند».

"ببر بی‌دندان"

وولفگانگ گروسه انتروپ، مدیرکل اتحادیه صنایع شیمیایی آلمان هم تاکید کرد: «سازمان تجارت جهانی بدون هیات استیناف مانند یک ببر بی‌دندان است».او تصریح کرد که جامعه جهانی باید از حاکم‌شدن شرایطی شبیه آنچه که در"غرب وحشی" موجود بود بر تجارت جهانی جلوگیری کند؛ «شرایطی که در آن قانون قلدرها حاکم می‌شود».دولت ترامپ در دو سال گذشته از روند انتخاب اعضای جدید هیات استیناف سازمان تجارت جهانی جلوگیری کرده ولی هیچ گونه آلترناتیوی ارائه نکرده است . روز سه‌شنبه دنیس شی، سفیر ‌آمریکا در این سازمان تاکید کرد که واشنگتن تغییر نظر نخواهد داد. به اعتقاد دولت آمریکا، قاضی‌های هیات استیناف خود را مرجعی برای رسیدگی به تصمیمات کشورها می‌دانند در حالی که "وظیفه آنها تنها میانجی‌گری است" .سازمان تجارت جهانی که در سال ۱۹۹۵ شکل گرفته و ۱۶۴ عضو دارد، در کنار صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، از مهم‌ترین نهادهای بین‌المللی برای تسهیل تجارت، به‌ویژه در زمینه صادرات و واردات به‌شمار می‌رود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها