رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473404

افزایش مرگ‌ومیر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر

ساعت24-هر چند یکی از دلایل اصلی مرگ و میر معتادان افزایش بیش از حد مواد مخدر است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف ترکیبی نیز خطر اوردوز را افزایش می دهد.

style="text-align:justify">گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد تریاک همچنان پر طرفدارترین ماده مخدر در ایران است و بعد از آن گل، هروئین و کراک و شیشه قرار دارند.

با وجود هشدارهایی که در مورد مصرف ترکیبی مواد و همچنین چند مصرفی داده می‌شود هنوز مشخص نیست چند درصد معتادان از چنین الگویی تبعیت می‌کنند. آنچه مشخص است این است که عوارض چنین مصرفی بالاست و حتی می‌توان افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر را به این الگوی جدید ربط داد.

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است سال ۹۷ مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر نسبت به سال ۹۶، ۲۰ درصد بیشتر شده است. هر چند یکی از دلایل اصلی مرگ و میر معتادان افزایش بیش از حد مواد مخدر است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف ترکیبی نیز خطر اوردوز را افزایش می دهد.

مصرف ترکیبی مواد مخدری مانند هروئین و شیشه با الکل، غش کردن، فلج اعضای تنفسی، از کار افتادن سیستم‌های هشدار دهنده بدن و ... را به همراه دارد. همچنین ترکیب مواد مخدر با محرک‌ها می‌تواند اثرگذاری آنها را به قدری بالا ببرد که فرد دچار اوردوز شود.

برخی از معتادان، به ویژه معتادان تحصیل‌کرده و دارای تمکن بیشتر، عنوان می‌کنند خواص مواد مخدر را به خوبی می‌شناسند و به قول معروف می‌دانند چه ماده‌ای با چه ماده‌ای بد است و کدام مواد را می‌توان با هم ترکیب کرد.

خبرآنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها