رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473717

چرا جانسون انتخاب شد؟

ساعت24-پیروزی حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون در انتخابات مجلس عوام بریتانیا با بدست آوردن ۳۶۵ کرسی از ۶۵۰ کرسی نمایندگی و افزایش ۴۸ کرسی در مقایسه با انتخابات قبل تحت تاثیر چهارعامل مهم بود:

الف: رای فرا حزبی مردم بریتانیا به برگزیت برای خروج از اتحادیه اروپا موجب افزایش آراء حزب محافظه کار شد . یعنی حتی بعضی از طرفدران احزاب رقیب برای آنکه انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، به حزب محافظه کار رای دادند.

ب: ضعف جرمی کوربن در رهبری حزب کارگر و ناتوانی او برای جلب اعتماد هواداران این حزب درنهایت به کسب کمترین میزان آراء مردم برای این حزب از سال ۱۹۲۳ تاکنون انجامید. درنتیجه حزب کارگر با بدست آوردن تنها ۲۰۲ کرسی درمقایسه با دوره قبل ۶۰ کرسی مجلس را از دست داد.
پ: آرای استقلال طلبان اسکاتلند، به حزب ملی اسکاتلند که در گذشته پایگاه سنتی هواداران حزب کارگر بود، در نهایت به تضعیف بیشترمهم ترین حزب رقیب جانسون یعنی حزب کارگر انجامید .
ت: حمایت آمریکا از جانسون و سیاست هایش برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا . آمریکا بدنبال تضعیف بیشتر اتحادیه اروپا است و از خروج انگلیس از این اتحادیه استقبال می کند.

۲- نتایج احتمالی برای این انتخابات در سه محور خلاصه می شود :

الف: خروج قطعی انگلیس از اتحادیه اروپایی و در نهایت تضعیف بیشتر این اتحادیه در برابر آمریکا
ب: کناره گیری جرمی کوربن از رهبری حزب کارگر و احتمالا جایگزینی فردی میانه رو به جای او که در نهایت شاهد تغییرات قابل توجه در دولت سایه انگلیس خواهیم بود
پ: روند استقلال طلبی اسکاتلند با وجود آنکه حزب ملی اسکاتلند به موفقیت چشمگیری در قیاس با انتخابات قبل دست یافت ، با مانع بیشتری روبرو می شود . زیرا حزب محافظه کار با بدست آوردن ۳۶۵ کرسی در عمل می تواند مانع از برگزاری مجدد همه پرسی استقلال در اسکلتلند شود. با این حال حزب ملی اسکاتلند با گرایش استقلال طلبی در این انتخابات بازهم به رشد خود ادامه داد و با بدست آوردن ۴۸ کرسی یعنی ۱۳ کرسی بیشتر از انتخابات قبل، زنگ خطر جدی را برای اتحاد چهارگانه بریتانیا به صدا درآورد.
ت: شکست خانم جوآن سوینسون رهبر حزب لیبرال دموکرات در حوزه انتخاباتی خودش و نیز کاهش کرسی های بدست امده این حزب به عدد ۱۱ بیانگر این واقعیت است که در آینده احتمالا روند سقوط این حزب در بین افکار عمومی ادامه پیدا خواهد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها