رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473867

جزییات تجارت ایران و اروپا در سال ۲۰۱۹

ساعت24-با وجود ادعاهای اتحادیه اروپا درباره حمایت از برجام و تداوم تعاملات اقتصادی با ایران، در عمل کشورهای اروپایی هیچ برنامه مشخصی را ارائه نمی‌دهند و آمار تجارت ایران و اروپا در سال ۲۰۱۹ نیز این موضوع را تایید می‌کند.

بر اساس جدیدترین آمارهایی که اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری میلادی، صادرات ایران به اروپا در قیاس با مدت مشابه سال قبل حدودا ۹۴ درصد کاهش یافته است.

در شرایطی که ایران در ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸، ۸.۶ میلیارد یورو صادرات به اروپا داشت، این عدد در سال جاری به ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته و کاهشی ۹۴ درصدی را نشان می‌دهد.

در واردات نیز آمارها به شکل قابل توجهی کاهش یافته‌اند. در این مدت ایران ۳.۴ میلیارد یورو از اروپا واردات داشته که در قیاس با ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸ و واردات ۶.۹ میلیارد یورویی؛ کاهشی ۵۱ درصدی را نشان می‌دهد.

مهم‌ترین تفاوت رخ داده در گروه صادراتی ایران به اروپا مربوط به گروه کالاهای صنعتی و طبقه‌بندی شده همچون سوخت‌های معدنی است که در ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸، ۸۹ درصد از کل صادرات ایران به اروپا را تشکیل می‌داده و در سال جاری به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا و رومانی اصلی‌ترین اروپایی‌هایی بوده‌اند که در این مدت از ایران کالا وارد کرده‌اند و در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸، صادرات ایران به کشورهای دانمارک، استونی، لتونی و بلغارستان افزایش یافته است.

در واردات نیز آلمان اصلی‌ترین صادرکننده اروپایی به ایران بوده است و پس از آن ایتالیا، هلند، فرانسه و بلژیک قرار دارند. بیشترین کاهش واردات ایران در ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ به ترتیب از کشورهای لوکزامبورگ، لتونی، سوئد، فنالند، اسلواکی و رومانی بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها