رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479076

گیاهی که به «نوزاد برف» معروف است! +عکس

ساعت24- کهگیلویه و بویراحمد معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: گیاهی در سطح استان می روید که به نام "نوزاد برف" معروف است.

شکوفه دادن گیاه شیبازاکورا در ژاپن
style="text-align:justify">«گودرز باقری فرد» با بیان اینکه گیاه کرفس طبیعی به نوزاد برف معروف است، گفت: رویشگاه کرفس استان در منطقه "دل افروز" بخش دیشموک است که با ۴ قرق بان بصورت شبانه روزی حفاظت و صیانت می شود.

وی اظهارکرد: مساحت این رویشگاه ۱۰۰ هکتار بوده که با احداث جاده دسترسی آسیب‌های زیادی به آن وارد شده است که هم اکنون به حدود ۷۰ هکتار رسیده و حفاظت می شود.

jiyeN5Y3krQv

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برای حفاظت، نگهداری و جلوگیری از انقراض این گونه گیاهی در برخی از مناطق استان از جمله "دمه سادات"، "کوه سیاه لنده"، "کوه سفید لنده"، "تنگ سرخ" و "مداب" بویراحمد گیاه کَرَفس کاشت شده است.

باقری فرد تصریح کرد: گیاه کرفس از گونه های در معرض انقراض استان است.

وی ادامه داد: به طور متوسط در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر سالانه ۲۰۰ کیلوگرم بذر بین مردم و صاحبان عرف جهت احیا و حفاظت از گونه های در معرض انقراض از جمله کرفس توزیع می کنیم.

گفتنی است که کرفس گیاهی است که شدت سرما در مرغوبیتش اثر مثبتی می گذارد. کرفس گیاهی با ساقه نسبتاً بلند و برگ‌های پهن و طعمی بسیار تند دارد، این گیاه در همه جا نمی روید و تنها در مناطق کوهستانی و سردسیر که دارای بارندگی های نسبتاً بالایی هستند، می روید.

کرفس کوهی با نام محلی کلوس و نام علمی «kelussia odoratissima» گیاه علفی چندساله از خانواده چتریان دارای ساقه منشعب، شیاردار با ارتفاع ۲۰ تا۶۰ سانتی‌متر که ارتفاع گل آن به ۲۰۰سانتی‌متر نیز می‌رسد.

زمان رویش کرفس کوهی بسته به وضعیت توپوگرافی رویشگاه و شرایط آب و هوایی متفاوت است، به طوریکه در سال‌هایی که بارش بیشتر به صورت باران باشد این گیاه از نیمه اول اسفندماه و در سال‌های برفی همراه با ذوب شدن برف‌ها، رشد رویشی خود را شروع می‌کند. رویش‌ کلوس به صورت محدود در استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس و لرستان دیده می‌شود.

در گذشته نه ‌چندان دور بخش‌های وسیع ارتفاعات و مناطق ییلاقی و کوهستانی واقع در زاگرس در استان‌های مذکور رویش‌گاه کرفس کوهی بوده‌ به طوری که جوامع محلی از آن به عنوان علوفه دامی استفاده می‌کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها