رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479772

جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها

ساعت24-تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۹ ماهه سال جاری به بخش‌های اقتصادی ۶۲۶۲.۷ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مبلغ ۱۴۳۸.۷ هزار میلیارد ریال معادل ۲۹.۸ درصد افزایش یافته است.

به نقل از بانک مرکزی، سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از دریافت تسهیلات پرداختی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد، سهم تسهیلات پرداختی در

قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۹ ماهه سال جاری مبلغ ۳۴۰۸.۴ هزار میلیارد ریال معادل ۵۴.۴ درصد کل تسهیلات پرداختی بود که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۵۶۰.۲ هزار میلیارد ریال معادل ۱۹.۷ درصد افزایش داشته است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۹ ماهه سال جاری معادل ۱,۳۵۸ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۹.۸ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۳۴۰۸.۴ هزار میلیارد ریال) می‌باشد.

بر اساس این گزارش، از ۱۹۰۴.۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۷۱.۳ درصد آن (مبلغ ۱۳۵۸ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

در جدول شماره ۲ مشاهده می‌شود تعداد ۲۷۶۱۵۹ فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن با میانگین پرداختی هر فقره ۶.۹ میلیارد ریال پرداخت شده است. درضمن در بخش خدمات تعداد ۲۶۴۸۶۹۹ فقره تسهیلات با میانگین پرداخت هر فقره ۰.۸ میلیارد ریال پرداخت شده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، همچنان باید در تداوم مسیر جاری ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تأمین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها