رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484087

نفر دوم لیست«اصولگرایان» پایین تر از نفرسی ام لیست«امید»

ساعت 24-با اعلام رسمی نتایج انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، عملا چهره مجلس یازدهم و آرایش و چینش نمایندگان مردم در خانه ملت مشخص گردید. چنانکه اکثریت مجلس یازدهم در اختیار اصولگرایان و جبهه پایداری و اقلیت آن نیز در اختیار مستقلین و بعضا اصلاح‌طلبان خواهد بود.

شاید اگر نیمه اول سال جاری چنین نتیجه‌ای مطرح می‌شد بسیاری از فعالان سیاسی در جریانات مختلف نظرات دیگری نسبت به آن می‌دادند اما روندها در شش ماهه دوم سال موجب شد تا مجلس تمام اصولگرا امری اجتناب ناپذیر جلوه کند. نکته قابل توجه اینکه گرچه اصولگرایان پیروز انتخابات مجلس 98 شدند اما نباید این مساله را از یاد ببرند که اکنون به‌جای منتقد، در جای قانونگذار و ناظر نشسته‌اند و صد البته به جای انتقاد از روال، روندها و عملکردها باید در مقام پاسخگویی نسبت به عملکرد خود برآیند. در کنار انتخابات مجلس نتایج میاندوره‌ای خبرگان رهبری نیز اعلام شد که همانطور از انتظار می‌رفت آیت‌ا... مصباح یزدی از مشهد، آیت‌ا... محمد یزدی از قم و آیت‌ا... دژاکام از فارس وارد مجلس خبرگان شدند. باید دید نفرات جدیدی در مجلس شورا و خبرگان چه تاثیرانی خواهند داشت.

تغییر80 درصد مجلس

ماه‌ها پیش از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این عقیده بودند که مجلس یازدهم تغییرات بسیاری نسبت به مجلس دهم خواهد داشت به نحوی که چیزی در حدود 80 درصد نمایندگان خانه ملت در دوره دهم جای خود را به نفرات جدیدی خواهند داد. هر چند که آن زمان به این صراحت نمی‌شد این نظر را پذیرفت اما هرچه از شش ماهه دوم سال گذشت اتفاقات و رخ دادهایی بر جامعه عارض گشت که این مهم را بیش از پیش اجتناب ناپذیر کرد. رخدادهایی همچون افزایش قیمت بنزین که اتفاقات آخر آبان را رقم زد یا حوادث و اتفاقات دی ماه و نارضایتی‌های معیشتی مردم که هر کدام به نحو جداگانه‌ای برانتخابات و مشارکت مردم تاثیر گذاشت. رونداحراز صلاحیت‌ها در یک ماه مانده به انتخابات نیز به نحوی پیشرفت که بسیاری از چهره‌های سیاسی و نمایندگان فعلی نتوانستند به رقابت‌های انتخاباتی وارد شوند. چنین شد که با این روند آنچه که تحلیلگران پیش از این پیش‌بینی کرده بودند درست از آب درآمد و بیش از 80 درصد نمایندگان خانه ملت برای دوره یازدهم تغییر یافتند. نگاهی به منتخبان دوره یازدهم و نمایندگان فعلی مجلس دهم نشان می‌دهد که در اکثر حوزه‌های انتخابیه حتی شهرهای کوچک نمایندگان تغییر یافته‌اند. مثلا در حوزه تبریز پزشکیان، فرهنگی و علیرضابیگی بر جای خود ماندند اما میرتاج‌الدینی، متفکرآزاد و منادی جایگزین ساعی، بی‌مقدار و سعیدی شدند. در مشهد نیز بجز یک تغییر و جایگزینی فاطمه رحمانی به جای رضا شیران سایر نمایندگان فعلی تغییری نکردند. قم نیز با حداقل تغییر روبه‌رو بوده اما تغییری که بسیار چشمگیر جلوه کرد یعنی جایگزینی علیرضا زاکانی به جای علی لاریجانی رئیس فعلی مجلس. با این حال آنچه مشخص است بیشترین تغییر در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی رخ داده است. البته در اصفهان، البرز، شیراز، مازندران و گیلان نیز تمامی نمایندگان تغییر یافتند.

قالیباف به عارف نرسید

روز گذشته بود که پس از گذشت 2 روز از انتخابات بالاخره نتایج پایانی و قطعی 30 نماینده تهران اعلام شد و مشخص شد که هر کدام از نفرات راه یافته به خانه ملت با چه تعداد رای از سوی مردم به نمایندگی برگزیده شده‌اند. نگاهی به آراء منتخبین نشان می‌دهد که محمدباقر قالیباف با 1265287رای به عنوان نفر اول، سیدمصطفی میرسلیم با892318 به عنوان نفر دوم و مرتضی آقاتهرانی با 868025 به عنوان نفر سوم تهران وارد مجلس شده‌اند و از نفر چهارم یعنی الیاس نادران تا نفر سی‌ام عزت‌ا... اکبری تالارپشتی که 642214 رای آوده چیزی در حدود 200 هزار رای اختلاف است. این در حالی است که اگر آراء منتخبین مجلس یازدهم را با آراء منتخبین مجلس دهم مقایسه کنیم می‌بینیم که نفر اول تهران یعنی محمدرضا عارف چیزی در حدود 400 هزار رای بیشتر از قالیباف آورده است. نفرات دوم و سوم یعنی علی مطهری و سهیلا جلودارزاده نیز در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. جالب اینجاست که رای قالیباف به عنوان نفر اول تهران در مجلس یازدهم از رای نفر ششم لیست امید یعنی کاظم جلالی پایین‌تر است. هر چند این مساله صرفا به دلیل مشارکت گسترده مردم تهران در انتخابات اسفند 94 و مشارکت مردم در انتخابات اسفند 98 است.

منتخبین خبرگان

همزمان با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخابات میاندوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار شد تا کرسی‌های خالی از تهران، قم، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و فارس به رقابت گذاشته شود. کرسی‌هایی که چهره‌هایی چون آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، آیت‌ا... شاه‌آبادی، آیت‌ا... میرمحمدی از تهران؛ آیت‌ا... مومن از قم؛ آیت‌ا... مهمان‌نواز از خراسان شمالی، آیت‌ا... هاشمی شاهرودی از خراسان رضوی، آیت‌ا... ایمانی از فارس را از دست داده است. این در حالی است که پس از برگزاری انتخابات میاندوره‌ای خبرگان و اعلام نتایج برخی از چهرهایی که در انتخابات 94 نتوانستند به مجلس خبرگان راه یابند در میاندوره‌ای به این مجلس راه یافتند. علی مومن‌پور با 963605، عباسعلی اختری با 961773 و حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم 708774 از تهران؛ آیت‌ا... محمد یزدی با 249130 از قم؛ آیت‌... محمدتقی مصباح یزدی با 1093400 از مشهد؛ غلامرضا فیاضی با 186869 از خراسان شمالی و لطف‌ا... دژاکام با 919688 از استان فارس به مجلس خبرگان رهبری راه یافتند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها