دلایل و راه های جلوگیری از شکستن ناخن
مهمترین علت شکستن ناخن ها : گاهی به سبب خیس و خشک شدن دست ها با مواد قلیایی مثل شوینده هاست و یا ضربه های کوچک به ناخن ها در اثر برخورد با وسایل آشپزخانه ، که بسیار رخ می دهد .

همچنین زمینه های ارثی ، بیماری خشکی پوست ، کم خونی ، فقر آهن و کاهش روی در بدن ، که میتواند از علل شکستن ناخن ها باشد .

این روزها ، انجام دادن کارهای زیبایی روی ناخن مانند مانیکور کردن یا استفاده از ناخن های مصنوعی یا کاشت ناخن ، سبب شکنندگی ناخن ها می شود . همچنین استفاده زیاد از لاک ها و یا استون هم ، در کنار کاهش گردش خون در ناخن ها ، موجب شکستن آنها میشود .

باور اشتباه در مورد شکستن ناخن ها
بسیاری از بانوان ، حسرت داشتن ناخن‌هایی محکم را دارند و از انواع محصولات تجاری گرفته تا تقویت‌کننده هایی مثل روغن زیتون و آبلیمو را به ناخنهایشان می مالند تا ماده معدنی کلسیم را در ناخن ها حفظ کنند و از شکستن ناخن جلوگیری کنند !

نکته : باید دانست که تنها حدود یک درصد از حجم ناخن را کلسیم تشکیل می‌دهد که آن هم در سفتی و سختی ناخن ، هیچ‌گونه دخالتی ندارد بنابراین هیچ‌ وقت کمبود کلسیم باعث شکستن ناخن نمیشود.

راهکارهایی موثر در جلوگیری از شکستن ناخن ها
توصیه می کنیم برای اینکه ناخن هایی سالم داشته باشیم ، پیوسته ناخن های خود را کوتاه نگه داریم و اگر آنها را به صورت چهار گوش بچینیم ، شکنندگی آنها به مراتب کمتر می شود .

همواره ناخن و پوسته اطراف آن را بطور دائم چرب کنیم . همیشه در منزل و محل کار، کرم مرطوب کننده همراهمان باشد و سعی کنیم چند نوبت در روز ( خصوصا در هوای سرد و خشک ) ناخن ها را مرطوب نگه داریم .

نکته : تقریباً ۱۰ تا ۳۰ درصد از حجم ناخن های ما را آب تشکیل می دهد و اگر این مقدار آب کم شود شکستن ناخن ها بیشتر می شود . ( متخصصین نوشیدن ۸ لیوان آب را در شبانه روز توصیه میکنند )

پرهیز از شوینده ها
آب و مواد شوینده ، با برداشتن چربی ناخن ها در طولانی مدت ، شکستن ناخن ها را موجب می شود . اگر دستان شما با آب و مواد شوینده خیلی تماس دارد بهتر است از دستکشی نخی که بر روی آن دستکش پلاستیکی پوشیده اید ، استفاده نمایید . ( استفاده از دستکش پلاستیکی یک لایه و ساده ، سبب عرق کردن دست شما و نرم شدن ناخن ها می شود که احتمال شکنندگی ناخن ها را بیشتر می کند )

نکته : تقریباً ۵ درصد ناخن را ، چربی‌ تشکیل می‌دهد . اگر این میزان چربی کمتر از حد معین شود ، توانایی نگهداری آب ناخن کم شده و به همین نسبت ، شکستن ناخن بیشتر می‌شود .

البته در سنین یائسگی و بعد از آن ، بطور طبیعی چربی ناخن بانوان کمتر شده و از همین رو ، شکنندگی ناخن‌ها بیشتر است .

همانطور که گفتیم از عمده‌ترین عوامل انعطاف‌پذیری ناخن‌ها ، چربی و آب هستند و باید دقت کرد که هر چه انعطاف‌پذیری ناخن ها کمتر شود ، شکنندگی آنها بیشتر می‌شود و برای همین است که استفاده دائم از لاک‌ پاک‌کن‌ها سبب شکنندگی ناخن‌ها می‌شود زیرا در حین پاک کردن لاک ، چربی و آب ناخن نیز از سطح آن پاک می‌شود . ( استفاده دائم از لاک‌ ‌ها ، روزنه های روی سطح ناخن را مسدود می سازد و به روزنه های سطح ناخن اکسیژن نمی رسد )

رابطه مصرف پروتئین و شکستن ناخن ها
به گفته کارشناسان ، ناخن ها بیشتر از پروتئین ساخته شده اند . مواد غذایی پروتئینی که غنی از اسیدهای آمینه و ماده معدنی گوگرد هستند مانند ( گردو ، شیر و ماست ) باعث زیبا شدن ناخن ها میشوند .

کمبود پروتئین در بدن ما ، معمولا به صورت یک خط و نوار سفید رنگ ، در عرض ناخن دیده می شود . اگر تمایل دارید ناخن هایی جذاب داشته باشید لازم است روزانه به مقدار مناسبی پروتئین مصرف کنید .

نکته : خوب است بدانیم ماده ای که موجب سفتی و سختی ناخن ها می‌شود لایه شاخی کراتین است که دارای یک ماده گوگردی به نام سیستئین است. کراتین، عنصر اصلی مو و ناخن، از آمینو اسیدها به ویژه سیستئین تشکیل شده است .

کمبود آهن ، از دلایل دیگر شکستن ناخن ها
منابع حیوانی آهن عبارتند از : ماهی قزل آلا ، میگو ، گوشت بوقلمون ، اردک ، گاو ، مرغ و تخم مرغ .

منابع گیاهی آهن عبارتند از : لبنیات ٬ حبوبات ( عدس ، لوبیا ) سبوس و آجیل و سویا .

زمان مناسب برای گرفتن ناخن ها
ناخن های خود را همیشه بعد از حمام کردن بگیرید ، زیرا آسیب کمتری به آنها می رسد . بعد از حمام ، ناخن ها نمی شکنند زیرا نرم می باشند .

راستینه