رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484736

تست کرونا جلوی در منازل وجود ندارد

ساعت 24- توییت یک روزنامه نگار خبر از سرقت به بهانه کرونا داد. پلیس پیشگیری پایتخت سرقت به این روش را تکذیب کرد و به مردم هشدار داد که چیزی به نام تست کرونا جلوی در منازل وجود ندارد.

div>

«ماجرای ویروس مرموز در کشور به کلاهبرداری و سرقت افراد سودجو کشیده شد. توییت یک روزنامه‌نگار خبر از دست به کارشدن تبهکاران برای دزدی به بهانه تست کرونا می‌داد. «متأسفانه عده‌ای شیاد و کلاهبردار به اتفاق چند خانم مجهز به ماسک و دستکش به بهانه تست کرونا با نامه جعلی از وزارت بهداشت به ساختمان‌های مسکونی مراجعه می‌کنند و به شکل غافلگیرانه با مواد بیهوشی ساکنان را بیهوش و اقلام ارزنده را به سرقت می‌برند.» موضوعی که بلافاصله واکنش وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی را به همراه داشت و آنها اعلام کردند که چیزی به نام تست کرونا جلوی درِ منازل وجود ندارد.

در ابتدا علیرضا وهاب‌زاده، مشاور مطبوعاتی وزیر بهداشت در توییتر خود نوشت: «به هیچ‌وجه تیمی برای تست کرونا به درِ منازل اعزام نمی‌شود و هرگونه مراجعات تحت این عنوان کلاهبرداری است.»

دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای مهم با اشاره به این که وزارت بهداشت به هیچ‌ وجه تیمی برای تست کرونا درِ منزل اعزام نمی‌کند، از مردم خواست فریب افراد سودجو و کلاهبردار را نخورند. در این اطلاعیه آمده است: «وزارت بهداشت در کشور و دانشگاه علوم پزشکی البرز در استان به هیچ‌ وجه اقدام به اعزام تیم‌های بهداشتی و درمانی جهت تست کرونا در منزل نکرده است و متأسفانه عده‌ای افراد سودجو و کلاهبردار با ماسک و دستکش به بهانه تست کرونا با نامه جعلی از وزارت بهداشت به ساختمان‌های مسکونی مراجعه می‌کنند که از مردم هوشیار استان البرز درخواست می‌کنیم هیچ‌گونه همکاری با این افراد سودجو نداشته باشند.»

دکتر سیدحسن اینانلو، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز در رابطه با جزئیات این موضوع به «شهروند» گفت: «اطلاعی از این که موضوع کلاهبرداری چقدر صحت دارد و چگونه رخ داده است، ندارم ولی مردم باید بدانند که اگر این اتفاق افتاد، قطعا کلاهبرداری و دروغ است، چون امکان ندارد که این آزمایش درِ منازل انجام شود، چون ما در حال حاضر تنها دو آزمایشگاه در کشور داریم که تست کرونا را انجام می‌دهد. آزمایشگاه انستیتو پاستور و آزمایشگاه بهداشت دانشگاه تهران. به جز این آزمایشگاه‌ها جای دیگری این تست را انجام نمی‌دهد. هر چند که قرار است از هفته آینده ١٥ آزمایشگاه معتبر استان‌های مختلف در سطح کشور این تست را انجام دهند ولی در حال حاضر فقط این دو آزمایشگاه وجود دارد و هیچ آزمایشگاه دیگری کیت تشخیص کروناویروس را ندارد. در واقع فقط هم برای افرادی که لزوما بستری می‌شوند، این آزمایش انجام می‌شود. یعنی اگر فردی به مراکز درمانی مراجعه کرد و علایم کرون ویروس داشت و حالش بد بود، بستری می‌شود و تست کرونا در همان دو آزمایشگاه صورت می‌گیرد. در غیر این صورت، اگر فردی علایم این ویروس را داشت و حال عمومی‌اش بد نبود، نیاز به بستری‌شدن ندارد. بنابراین از او می‌خواهیم خودش را قرنطینه کند، در خانه درمان شود تا حالش بهتر شود. در این شرایط از این فرد تست کرونا گرفته نمی‌شود. بنابراین مردم بدانند که اگر هر کس در هر جایی به آنها گفت که می‌تواند برایش تست کرونا انجام دهد، دروغ محض است و این مسأله اصلا امکان‌پذیر نیست. این آزمایش فقط برای افرادی که بستری می‌شوند، صورت می‌گیرد.»

با وجود این، پلیس خبر کلاهبرداری و سرقت به بهانه تست کرونا را تکذیب و اعلام کرد که تاکنون موردی با این موضوع در دستگاه قضائی کشور به ثبت نرسیده است. در پی انتشار خبر کلاهبرداری کرونایی جلوی درِ منازل، سرهنگ علیرضا ناصری‌نژاد، معاون هماهنگ‌کننده پلیس پیشگیری تهران بزرگ گفت: «برابر بررسی‌ها و پیگیری‌های انجام‌شده از سوی وزارت بهداشت هیچ‌گونه تستی مربوط به بیماری کرونا در مقابل درِ منازل انجام نمی‌شود و اگر شهروندان با چنین مواردی روبه‌رو شدند، باید بدانند که این مراجعات از سوی وزارت بهداشت و دستگاه‌های مجری نیست.»

سرهنگ محمدرضا آمویی معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز از مردم خواست تا مراقب مراجعه افراد سارق به در منازل خود به بهانه اخذ تست بیماری کرونا باشند. وی در این باره گفت: «ممکن است پس از شیوع بیماری کرونا در کشور و انتشار آن در برخی استان‌ها، برخی افراد سودجو و سارق به این بهانه به درب منازل مردم مراجعه و اقدام به سرقت کنند. از این رو عموم مردم باید کاملاً مراقب و هوشیار بوده تا در دام چنین افراد تبهکاری گرفتار نشده و فریب نخورند. معمولاً چنین افرادی به در منازلی مراجعه می‌کنند که خانم خانه، افراد مسن و یا کودک و نوجوانی به تنهایی در خانه حضور دارد. این افراد پس از گشوده شدن در منزل از این فرصت استفاده و دست به سرقت و یا سایر اعمال تبهکارانه می‌زنند. مردم هوشیار باشند که فعلاً قرار نیست هیچکس از طرف مرکز بهداشت استان، شهرستان و روستا برای تشخیص بیماری کرونا به در منازل مردم مراجعه کنند و شهروندان در صورت مواجهه با چنین موضوعی حتماً به پلیس اطلاع دهند. همچنین هرگونه اقدام و اطلاع رسانی در خصوص بیماری کرونا از قبل توسط دانشگاه علوم پزشکی از طریق صداوسیما و رسانه‌ها به مردم اعلام و عموم شهروندان در جریان آن قرار داده خواهند شد.»

روزنامه شهروند

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها