رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484828

مخالفان دولت به توازن قوا خواهند رسید

ساعت 24-با توجه به انتخاباتی که برای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی پشت سر گذاشتیم، هنوز هم شائبه‌های منازعات سیاسی پیش بینی شده در مجلس آینده باقی است. با این تفاسیر مسائلی که پیش روی افرادی که سال آینده وارد بهارستان می‌شوند می‌تواند به آتش منازعات سیاسی بیفزاید. برخی فعالان سیاسی معتقدند قطعا درگیری‌ها بر سر کرسی ریاست مجلس خواهد بود اما نخبگان سیاسی در کشور بر این باورند که این منازعات سیاسی به نفع کشور و مردم پیش نخواهد رفت.

خبر
با توجه به روند وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس، فکر می‌کنید چه میزان شاهد منازعات سیاسی این جریان درون مجلس باشیم؟

مطالعه روند لیست‌هایی که اصولگرایان طی فرایند انتخابات برگزیدند، نشان می‌دهد در آینده شاهد چه میزان اختلافاتی در مجلس شورای اسلامی خواهیم بود. در همین انتخابات که خودشان هم می‌دانستند رقیبی ندارند و رقابت درون جریانی دارند چهار- پنج لیست دادند. این موضوع به درون مجلس هم کشیده می‌شود و در موضوعاتی مثل انتخاب رئیس مجلس بیشتر هم به چشم خواهد آمد. من فکر می‌کنم قطع به یقین اختلافات درون جریانی نمایندگان دوره یازدهم به اوج خود خواهد رسید و تا انتخابات 1400 هم ادامه خواهد داشت. گزینه‌های متفاوتی که در این روزها از سوی این جریان برای ریاست مجلس از آنها سخن می‌گویند علائمی هستند که نشان می‌دهد نبود رقیب باعث شده رقابت‌های درون جریانی آنها شدت بگیرد.

آیا این اختلافات تا انتخابات 1400 هم ادامه دارد؟ با این وجود فرایند انتخابات ریاست جمهوری هم شبیه به مجلس خواهد بود؟

اما این ذهنیت که در انتخابات 1400 هم شاهد شرایطی مشابه با انتخابات مجلس خواهیم بود و مشارکت پایین خواهد بود به‌اصطلاح امکان این ذهنیت را برای دوستان فراهم می‌کند که برای تصاحب صندلی ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت کنند و کنار نخواهند نشست. وضعیت پیش آمده بر مجلس در انتخابات 1400 هم با همین روند پیش می‌رود اگر اصلاح‌طلبان به طور واضح در پیشگاه مردم خود انتقادی نکنند و با این روش خودشان را به عرصه سیاست بازنگردانند، بسیاری از موارد و عوامل را با این توجیه که اختیار عمل وجود ندارد می‌توان رد کرد اما در موارد دیگر نمی‌توان از کم‌کاری‌ها چشم پوشی کرد علاوه بر این در همه موارد هم باید علت اینکه چرا شفاف سازی صورت نگرفته با مردم در میان گذاشته شود. همه این عوامل در کنار هم می‌تواند اسباب بی‌اعتمادی مردم به اصلاح طلبان را موجب شود. اگر همین امروز یا فردای انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصلاح طلبان اقدام به خود انتقادی واقعی نزد مردم نکنند ما در انتخابات 1400 هم با همین روند انتخابات مجلس مواجه خواهیم شد. خود انتقادی‌های اخیر جریان اصلاحات فقط متهم کردن یکدیگر بوده است؛ چرا که نه آسیب شناسی جریانی در آن وجود دارد و نه کاری را از پیش می‌برند.

با این تفاسیر بازهم شاهد میدان بی رقیب برای اصولگرایان هستیم؟

اگر اعتماد مردم به جریان اصلاحات جلب نشود، فضای موجود برای جریان اصلاحات تا زمان طولانی حاکم خواهد بود. در نهایت با ادامه این فضا ذهنیت برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری هم برای اصولگرایان به وجود می‌آید و براساس همین موضوع چند شقه شدن جریان اصولگرایی موجب می‌شود در انتخابات‌های آینده هم شقه‌های جدا شده این جریان با یکدیگر رقابت داشته باشند و شاهد انتخابات‌های درون جریانی خواهیم بود و نه میان جریانی. در صورتی که اصلاح‌طلبان نتوانند اعتماد مردم را بازسازی کنند و با مردم با صداقت صحبت نکنند، اقبال مردم هم پایین خواهد بود و درون جریان اصولگرایی طیف‌های مختلف با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

در حال حاضر پیش بینی شما از مواجهه دولت ـ مجلس در یکسال پایانی دولت روحانی چگونه خواهد بود؟

من فکر می‌کنم با شرایط پیش آمده برای مجلس یکسال پایانی دولت، یکسال سختی خواهد بود. اگر امورات دولت را به امورات راهبردی و استراتژیک تقسیم کنیم شاید در امورات جاری مساله‌ای نداشته باشند اما در امورات راهبردی و استراتژیک قطعا به مشکل خواهند خورد. اگرموضوعات سیاسی و اف‌ای‌تی‌اف در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد. طیفی که با آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری رقابت داشتند بر سر تمام این موضوعات مناظره و اختلاف نظر داشتند. اما الان شرایط فرق می‌کند و این افراد فقط منتقد نیستند و با ابزار نظارتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد می‌توانند حداکثر تاثیرگذاری را داشته باشند، چراکه احتمالا از تمامی ابزارها شامل استیضاح و طرح سوال استفاده می‌کنند.

با این وجود معتقدید نمایندگان دوره دهم از ابزارهای خود در مجلس استفاده نمی‌کردند؟

من فکر می‌کنم صحنه آرایی موجود در مجلس برای دولت راحت نخواهد بود. در تمام چهارسال گذشته یکی از عواملی که باعث شد فراکسیون امید و نمایندگان تا حدود زیادی نسبت به دولت و عملکرد آن گذشت کردند موانع و مشکلاتی بود که دولت در درون کشور با آن مواجه بود و سعی می‌کردند به نوعی به دولت کمک کنند و بر همین اساس هم پرسشگری از دولت و کابینه را به حداقل رساندند، اما فکر می‌کنم این دوران پرسشگری و نظارت حداقلی برای دولت به پایان می‌رسد و در مجلس آتی ناظر به یک پرسشگری و نظارت حداکثری از سوی نمایندگان خواهیم بود. درواقع در مجلس یازدهم شاهد رویارویی سیاسی مجلس و دولت خواهیم بود. بیش از نظارت، شاهد تقابل هم خواهیم بود ، این موضوع هم به هیچ عنوان به نفع مردم و کشور نیست، هیچ یک از کشمکش‌ها به نفع مردم تمام نخواهد شد. در زمانی که وضعیت اقتصادی آشفته بود تعدادی از همین طیف دوستان در مجلس از آقای روحانی سوال کردند ، پرسش من این است آیا از آن زمان تا به امروز تغییری در کشور شاهد بودیم؟ نرخ تورم کاهش پیدا کرد؟ به ثبات رسیدیم؟

در نهایت مجلس یازدهم را مخالف دولت می‌دانید؟

برخی به جای علت‌ها مدام به دنبال معلول می‌روند و فضارا به سمت گروکشی و تسویه حساب می‌برند. نمایندگان نباید دنبال مچ گیری باشند، چراکه در شرایط این چنینی مردم نسبت به نهادها و قوا بی اعتماد می‌شوند. باید بگویم تا امروز طیف مخالف دولت در قالب توازن قوا مقابل رئیس جمهور قرار نداشت و آقای روحانی در مجلس حدود بیست الی سی نفر نماینده همفکر داشت اما امروز در قالب مخالفان رئیس جمهور قرار دارد و باید منتظر باشیم تا ببینیم این تبدیل به دوئل می‌شود و یا با ایجاد باب گفت‌وگو برای حل مشکلات کشور به تفاهم نسبی می‌رسند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها