رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 485291

قیمت تمام شده ماسک اعلام شد

ساعت24 - متاسفانه ضعف نظام توزیع این بار با جان مردم درگیر شده و میزان قابل توجهی از تولیدات ماسک و ژل ضدعفونی کننده را درگیر کرده است.

ماسک
متاسفانه ضعف نظام توزیع این بار با جان مردم درگیر شده و میزان قابل توجهی از تولیدات ماسک و ژل ضدعفونی کننده را درگیر کرده است.


حدود دو هفته از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد و این حالت اضطرار و مراقبت از خود کم‌کم با سبک زندگی مردم عجین شده است؛البته این روزها تا حدودی از ترس و اضطراب ابتدایی این معضل کاسته شده و اغلب مردم به شستشو و ضد عفونی کردن مداوم عادت کرده‌اند اما هنوز تقاضای بیش از حد برای برخی اقلام بهداشتی پابرجاست؛ از جمله این اقلام می‌توان به ماسک‌های بهداشتی اشاره کرد.

علی‌رغم تاکید پزشکان و مسئولان بر این که استفاده از ماسک‌های بهداشتی اثر چندانی بر کنترل این بیماری نمی گذارد اما استقبال از آن کماکان ادامه دارد. بنا بر اعلام پزشکان این ماسک‌ها برای مقابله با ویروس‌ها طراحی نشده و نمی‌تواند مانع از ورود ویروس کرونا به بدن شده و حتی استفاده نادرست از آن می‌تواند شما را بیش از گذشته در معرض آسیب قرار دهد.

هیچ کدام از کشورهای دنیا ماسکی مخصوص مقابله با کرونا ندارند
نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استاندارد تولید ماسک، اظهار کرد: متاسفانه در گذشته تولید ماسک‌ برای مقابله با بیماری‌ کرونا نداشتیم؛ چرا که تا به حال با چنین خطری مواجه نشده بودیم پس نه‌ تنها ما، بلکه سایر کشور‌ها هم استانداردی برای تولید چنین ماسکی تدوین نشده بود.
او با اشاره به وجود استاندارد برای ماسک جراحی گفت: به محض اعلام ورود این بیماری و این خطر در کشور چین، با همکاری وزارت بهداشت و سایر بخش‌های مربوطه شروع به ارزیابی برای تعیین استاندارد پژوهش محور در این حوزه کردیم. تعیین استاندارد بدون پژوهش امکان پذیر نبوده و باید فرآیند لازم را طی کند.

پیروزبخت تصریح کرد: تعیین استاندارد برای این ماسک‌ها آغاز شده و نهایی شدن ان مدتی زمان می‌برد اما امروز تعیین این استاندارد به دغدغه اصلی ما و وزارت بهداشت تبدیل شده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن استاندارد قطعی را تعیین کنیم. عدد قطعی نمی‌توان برای آن مشخص کرد اما این قول را به مردم می‌دهیم که در اسرع وقت موارد حساس را تعیین کرده و آزمایشات را آغاز کنیم.

جنس ماسک های تولیدی از چیست؟
ماسک های جراحی از پارچه های ضد رطوبت مانند پروپیلن لایه ای pp با سه لایه تولید می‌شوند، که یکبار مصرف و غیرقابل شستشو هستند. این محصول در کلینک های پزشکی و جلوگیری از ورود گردو غبار، هر گونه باکتری، آلودگی هوا و همچنین برای جلوگیری از تنفس ذرات ریز مواد شیمیایی مضر موجود در هوای کارخانجات و کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اغلب ماسک‌های موجود در کارخانجات، ماسک صورت است که از یک، دو یا سه لایه، کاغذی یا پنبه‌ای ساخته می‌شود که کاربری آن رعایت بهداشت شخصی است.
نوع بعدی ماسک جراحی است که یکبار مصرف به صورت سه لایه ساخته می‌شود. لایه ی داخلی این ماسک‌ها از جنس الیاف آبدوست است و لایه‌های میانی و خارجی با جنس آبگریز، آب را دفع می‌کنند.

ماسک طبی N95 نوع دیگری از ماسک‌ها است که اخیرا نام آن را بیش از گذشته بین مردم و رسانه‌ها می‌شنوید؛ فیلتراسیون بالای ۹۵ درصد دارد و با استفاده می‌کند که در برابر نفوذ مایعات هم مقاوم است.
بررسی تولید برخی از واحد‌های صنعتی نشان می‌دهد که اغلب آن‌ها از پارچه‌ای به نام ملت بلون استفاده می‌کنند که یکی از انواع منسوجات بی‌بافت است و ظرافت الیاف و قدرت نفوذ ناپذیری بسیار بالایی در برابر مایعات دارد. همچنین بخشی از این ماسک‌ها از پارچه‌ای به نام پارچه سوزنی یا nonwoven ساخته می‌شود.

نکته جالب توجه اینجاست که اغلب این پارچه‌ها از الیاف مصنوعی ساخته می‌شود و با توجه به فعالیت واحد‌های فعال پتروشیمی و تولید کنندگان این محصولات، توان تامین نیاز داخل را داریم.

وزارت صمت در پی تولید ماسک هایی که می توانید بشوربد
افسانه محرابی مدیر کل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از شروع اقدامات لازم در وزارت صمت و وزارت بهداشت برای تولید ماسک قابل شستشو خبر داد و اظهار کرد: در حوزه ساخت ماسک و لباس‌های مخصوص کادر پزشکی، وظیفه دفتر نساجی در وزارت صمت تنها تامین مواد اولیه و رساندن این مواد به دست تولید کنندگان است.

او با تاکید بر تعاملات گسترده به وجود آمده بین دفتر نساجی وزارت صمت و سازمان غذا و دارو گفت: خوشبختانه هیچ مشکلی در تامین مواد اولیه و پارچه‌های مورد نیاز در تولید ماسک‌ها و لباس‌های مخصوص وجود ندارد. تولیدات ما در این حوزه به میزان تولیدات واحد‌های صنعتی فعال در این حوزه بستگی داشته و در این مرحله محدود می‌شود.

محرابی با اشاره به هماهنگی‌های مناسبی که با واحد‌های تولید کننده این نوع پارچه انجام شده است، تصریح کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده میزان تولیدات واحد‌های تولید کننده ماسک افزایش پیدا کرده و در چند روز آینده به طور گسترده‌تری افزایش پیدا خواهد کرد؛ برنامه ریزی‌هایی هم برای تولید ماسک‌های پارچه‌ای قابل شست‌وشو انجام شده است که نتایج نهایی آن را به زودی اعلام خواهیم کرد.

هر واحد تولید کننده ماسک بسته به تعداد دستگاه‌های موجود و میزان زمان کاری می‌تواند در روز چندین هزار ماسک تولید کند. تا چند مدت قبل تولیدات داخلی کفاف نیاز داخلی کشور را می‌داد و احتیاجی به افزایش تولید نبود اما ورود ویروس کرونا و افزایش تقاضا، واحد‌های تولیدی را ملزم به افزایش زمان کاری کرد.

سوداگران، ماسک ۴۵۰ تومانی را ۱۰ هزار تومان می فروشند!
اختلاف فاحشی بین قیمت ارایه شده این محصول در درب کارخانه و قیمتی که به دست مردم می‌رسد وجود دارد. ماسک‌های جراحی تولید شده در درب کارخانجات با قیمت حدود ۴۵۰ تومان به فروش می‌رسد اما این مبلغ در داروخانه به چند ده هزار تومان هم می‌رسد. این اختلاف قیمت از کمبود این محصول و فراهم شدن فضا برای سودا گران، سودجویان و محتکران خبر می‌دهد که رفع آن راهکاری به جز تامین نیاز کشور ندارد.

امروز واحد‌های تولید کننده ماسک وظیفه‌ای بیشتر از یک تولید کننده بر عهده دارند؛ تامین اقلامی مثل ماسک، مواد شوینده و مواد ضد عفونی کننده از حالت عادی خارج شده و نیاز به عملکردی جهادی دارد.

علی‌رغم اظهارات وزیر صمت بر روند رو به رشد تهیه و توزیع ماسک، هنوز نیاز کشور برطرف نشده و حتی اعتراض وزیر بهداشت را به همراه داشت. رضا رحمانی وزیر صمت در واکنش به این موضوع گفت: فرآیند توزیع اقلام بهداشتی مورد نظر، نیازمند اصلاح جدی است و حتما باید به مردم اطلاع رسانی شود تا برای تهیه ملزومات بهداشتی مورد نیاز خود به مراکز بهداشت و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی مراجعه کنند.

رحمانی گفت: وزارت صمت به عنوان همکار وزارت بهداشت، هر نوع همراهی در این خصوص را وظیفه خود می‌داند و البته انتظار می‌رود در مورد گروه‌های مردمی اولویت دار برای تقاضا و بهره مندی از ماسک، آگاهی سازی کافی نیز انجام شود.

وی افزود: بخش تولید کشور علیرغم محدودیت‌های موجود، برای ادای دین در این شرایط، تمام توان خود را به کار بسته است و در مواردی شاهد آن هستیم که کارگران واحد‌های ما در اقدامی کاملا قابل ستایش، بیش از ۲ هفته است که به طور مستمر در محل واحد تولیدی خود حاضر و در حال فعالیت هستند.

تمام حرف‌های تحلیل گران و مسئولان را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد؛ افزایش تولید و تامین نیاز بازار؛ وجود مواد اولیه کافی در کشور این نوید را به ما می‌دهد که برای گسترش تولید، دغدغه‌ای جز خطوط تولید نداریم بنابر این همت تولیدکنندگان ماسک می‌تواند دست سودجویان را کوتاه کرده آرامش را به بازار و جامعه بازگرداند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها