رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488907

محصولات داخلی باید جانشین واردات شوند

محدودیت واردات ارزی و تاکید دوباره نوبخت

ساعت 24 - محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بدج درکمتر از 15 روز دوبار تاکید کرده است محدودیت های درآمد نفت موجب شده است ایران برای واردات سال 1399 محدودیت را دردستور کار قرار دهد. این هشدار و اطلاع رسانی زیر پوستی نوبخت به ویژه در شرایطی که قیمت نفت سقوط کرده و احتمال تامین دلار 4200 تومانی را کاهش داه است را باید جدی گرفت.

مزرعه برنج
dir="RTL">رییس سازمان برنامه و بودجه چند روز پیش تصریح کرد کاهش درآمد نفت راه را برای استفاده از تولیدات صنعتیهموار کرده است. به گزارش روابط عمومی سازمان برنامه نوبخت باردیگر دردیدار برنامه ریزی شده با مقامهای وزارت جهاد کشاورزی برای موضوع تاکید کرد و " در چهارمین جلسه ستاد برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، برنامه‌های بخش کشاورزی در حوزه‌های جایگزینی واردات و همچنین توسعه صادرات از سوی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ارائه شد. نوبخت با بیان اینکه در سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار صرف واردات انواع کالاهای اساسی شده است گفت: در سال ۹۹ با توجه به مضیقه‌های ارزی موجود باید به طور حتم اهداف جهش تولید محقق شود.وی افزود، برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی نیز در راستای کاهش واردات محصولاتی از قبیل ذرت، جو شکر، کنجاله و دانه‌های روغنی ارائه شده است. نوبخت ادامه داد، در حوزه افزایش صادرات محصولات کشاورزی طرحها و برنامه‌های لازم از سوی وزارتخانه مربوطه ارائه شده و بر این اساس باید یک جمع بندی و بررسی نهایی روی این موارد انجام شود. معاون رییس جمهور با اشاره به لزوم توجه جدی به چالشهای کلان اقتصادی در راستای جهش تولید گفت: امروز برنامه های اقتصاد کلان برای حمایت از جهش تولید ارایه شد این برنامه ها با همکاری مشترک کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و وزارت أمور اقتصادی و دارایی و مرکز پژوهش های مجلس و با هدف مساعدت و حمایت سیاست های اقتصاد کلان از تولید و فضای کسب و کار تدوین و ارایه شد.وی افزود: در این برنامه به سه حوزه تسهیل فضای کسب و کار، اصلاح و تقویت نظام مالی و همچنین اصلاح نظام گمرکی و مالیاتی با هدف رفع موانع جهش تولید توجه ویژه شده است.

برنامه ریزی برای کاهش واردات ده قلم کالا

سرپرست وزارت جهادکشاورزی نیز در این نشست با اشاره به الزامات جهش تولید در حوزه کشاورزی گفت: در خصوص ۱۰ قلم کالای کشاورزی، تولید داخل کشاورزان ایرانی کفاف مصرف داخلی را نمیدهد اما برنامه ریزی مناسبی برای رفع نیازهای وارداتی در خصوص یکی از این اقلام یعنی گندم انجام شده استدر چهارمین جلسه ستاد راهبری و برنامه ریزی جهش تولید که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، مهندس کشاورز با اشاره به الزامات جهش تولید در حوزه کشاورزی گفت: در خصوص ۱۰ قلم کالای کشاورزی، تولید داخل کشاورزان ایرانی کفاف مصرف داخلی را نمی دهد. اما برنامه ریزی مناسبی برای رفع نیازهای وارداتی در خصوص یکی از این اقلام یعنی گندم انجام شده است.سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه، مشکل کم بود آب یکی از چالشهای جهش تولید در بخش کشاورزی است، گفت: ظرف ۵ سال با تکیه بر افزایش بهره‌وری شاهد گسترش قابل توجه تولید گندم بودیم.وی با اشاره به فقدان فناوریهای کافی برای استفاده حداکثری از آب باران در کشور تاکید کرد: در سال جاری برای ۲۲۰ هزار هکتار از مزارع کشت با تکنولوژی جدید با استفاده از بارندگیهای موجود انجام شده است.تسهیل در سیاست بازگشت ارز صادرات محصولات کشاورزی در افزایش صادرات و ارزآوری میتواند راهگشا باشد.کشاورز در انتها با اشاره به کاهش ۱۸۰ میلیون دلاری خروج ارز از کشور با ورود جدی به حوزه فناوری تولید کود کشاورزی گفت: در این راستا خواستار همکاری جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها