رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488925

دردسرهای کسب وکارآموزشگاههای خصوصی یک پرسش و یک توصیه

جان مهمتر است یا مال؟ دولت اعلام کند

این روزها که به پایان تعطیلات بزرگ شروع سال جدید نزدیک می شویم موضوع راه اندازی کسب وکارهای گوناگون در دستور کار صاحبان بنگاه ها و مراکز اقتصادی قرار دارد و البته کار به آسانی انجام نخواهد شد زیرا مشکلات متعدد است .

آموزشگاه ها
r /> دولت ایران اعلام کرده است هزاران میلیارد تومان برای بنگاههای آسیب دیده از شرایط ایجادشده شیوع ویروس کرونا اختصاص می دهد اما این اعلام کلی نگرانی بنگاههارا برطرف نمی کند. این روزها مدیران و صاحبان بنگاههای اقتصادی به ویژه در بخش های خدماتی، آموزشی و خانگی حتی نمی دانند مشمول کمک های دولت خواهند شد یانه و از سوی دیگر باید دخل وخرج خودرا نیز محاسبه کرده و شرایط تازه را دردستور کار قرار دهند. برخی مشاغل مثل رستورانها وهتل ها و مراکز گردشگری تا امروز شاید تکلیف خودرا مشخص کرده باشند و با کارکنان و مشتریان خود به نتیجه نهایی رسیده باشند اما برخی بنگاهها و مراکز آموزشی مثل آموزشگاههای موسیقی ، خیاطی ، کلاس های کنکور و آموزشگاههای زبان وضعیت خاصی دارند. به این معنی که آین آموزشگاهها برای دوره آموزشی اسفند ماه یا بهار امسال از متقاضیان ثبت نام کرده میزانی از شهریه را گرفته اند و بر اساس شمار متقاضیان ثبت نام کرده نیز از مدرسان دعوت به کارکرده و باید مطابق قرارداد به آنها مزد پرداخت کنند. داستان این است که مدیران برخی از مراکز آموزشی اگر بگویند کلاس های اسفند که به دستور و جبر دولت تعطیل بوده است و کلاس جبرانی نیز برگزار نمی شود لزوما و مطابق با عرف و قانون باید شهریه دریافتی از دانش آموزان خود را برگردانند و نیز باید به این دلیل که تعطیلی از سوی آنها بوده است باید مزد و حقوق وحق الزحمه مدرسان را پرداخت کنند که بازیان بزرگی واجه می شوند. به گزارش خبرنگار ساعت 24 شماری از این مراکز آموزشی به ویژه برخی از مراکز که شعبه های متعدد دارند و نام و آوازه ای برای خود دست و پا کرده اند هنوز تکلیف دانش آموزان و مدرسان را روشن نکرده و با ارجاع به اینکه مطابق قانون اگر دولت دستور دهد که کلاس ها نباید برگزار شود از برگزاری کلاس ها خودداری خواهند کرد نوعی ابهام درست کرده اند.
به این معنی که اگر دولت به طور رسمی اعلام نکند که مراکز آموزشی خصوصی باید تعطیل شوند آنها می توانند بگویند که کلاس جبرانی از 14 فروردین دایر است . دراین صورت ثبت نام کنندگان در شرایط خطرپذیری ابتلا به ویروس کرونا قرار می گیرند و اگر بخواهند به کلاس بروند این خطر را باید قبول کنند. گروهی نیز ممکن است خطر پذیری را قبول نکرده و نخواهند به کلاس های جبرانی از 14 فروردین بروند که دراین صورت دیگر نمی توانند اقدام به دریافت و استرداد شهریه کنند زیرا آموزشگاه می گوید دولت الزامی نکرده و برگزاری کلاس جبرانی کار غیر قانونی نیست. از سوی دیگر هزاران مدرس آموزشگاههای خصوص دررشته های گوناگون نیز در بلا تکلیفی قرار گرفته اند. آن گروه از مدرسان که ریسک کرده و خطر ابتلا به ویروس کرونا را قبول واز 14 فروردین برای تدریس بروند می توانند از آموزشگاه بخواهند حق الزحمه آنها پرداخت شود . گروهی از مدرسان اما ممکن است این ریسک را قبول نکرده و از رفتن به کلاس از 14 فروردین امتناع کنند که دراین صورت حق دریافت حق الزحمه را از دست می دهند.
انتخاب جان و مال
داستان این است که ثبت نام کنندگان و مدرسان آموزشگاهها باید بین جان و مال یکی را انتخاب کنند ونمی توانند از مدیران آموزشگاهها تازمانی که دولت اعلام نکرده است هردو مقوله را بخواهند. از سوی دیگر مدیران ، سهامداران و مالکان آموزشگاهها نیز باید بین جان کارمندان و کارکنان خود و نیز جان دانش آموزان و مدرسان و مالی که از دست می دهند یکی را انتخاب کنند. سهامداران و صاحبان آمزشگاهها توجه داشته باشند آیا خودشان حاضرند درکلاس های کوچک و تنگ درکنار دست کم 10- 12 دانش آموز بنشینند و هراس از مبتلا شدن به ویروس آدمکش کرونا را به جان وتن خود بریزند؟ آیا آنها حاضرند به عنوان مدرس یا دانش آموز در آموزشگاهی حاضر شوند دهها نفر به یک دستشویی می روند ، یک شیر آب را لمس می کنند، در راهروهای نسبتا تنگ از کنار هم عبور می کنند و در کلاسهایی بنشینند که پنجره ای رو به هوای آزاد برای تهویه و چرخش سالم هوا ندارد، روی صندلی ای بنشینند که ساعت قبل زبان آموز یا مدرس دیگری نشسته بوده، به ریموت کنترل، سی دی و دستگاه پخشی دست بزنند که ساعت قبل توسط استاد دیگری لمس شده است .
دولت و وزارت آموزش و پرورش باید تا قبل از اینکه مشکل یادشده به افزایش تنش میان ذینفعان دردهها هزار آموزشگاه منجر شده و به افزایش احتمالی مبتلایان به ویروس منجر شود تکلیف آموزشگاهها را روشن کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها