رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497128

زمان احتمالی پرواز حج اعلام شد

ساعت24-با پایان معاینات پزشکی زائران زیر ۶۰ سال در بیشتر نقاط کشور، سازمان حج و زیارت اعلام کرد: اگر حج برقرار شود، نخستین پرواز زائران ایرانی به عربستان ششم تیرماه خواهد بود.

سازمان حج و زیارت با این پیش‌فرض که عربستان حج تمتع را با شرط سنی برگزار کند، معاینه زائران زیر ۶۰ سال را آغاز کرد که در شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اعلام شد: معاینات پزشکی زائران زیر۶۰ سال حج تمتع در اغلب مناطق کشور پایان یافته است.

عربستان یک بار قبلا در سال ۲۰۱۴ که نوعی از ویروس کرونا شایع شده بود، شرط سنی را در حج تمتع اعمال کرد. دولت سعودی آن سال به کشورها اعلام کرد به علت انتشار کروناویروس به افراد بالای ۶۰ سال ویزای حج تمتع و عمره نمی دهد. عربستان هنوز درباره حج تمتع ۹۹ تصمیمی را اعلام نکرده است.

تعداد زائرانی که زیر ۶۰ سال دارند هنوز مشخص نیست. سازمان حج و زیارت درباره وضعیت زائرانی که بالای ۶۰ سال سن دارند و در کاروان‌ها ثبت نام کرده‌اند، نیز هنوز اظهارنظری نداشته است. سهمیه حج ایران حدود ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شده که اکبر رضایی ـ سرپرست معاونت حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ گفته است: درصورت برگزارشدن حج، نخستین پرواز زائران به مقصد مدینه در ششم تیرماه، انجام می‌شود.

دکتر سیدعلی مرعشی ـ سرپرست مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ـ در شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت از کمبود پزشک در برخی استان‌ها برای انجام معاینات زائران خبر داده و گفته که این کمبود حالا تامین شده است.

علی رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ هم به وضعیت شیوع ویروس کرونا در خوزستان اشاره کرده و گفته که معاینات پزشکی زائران در این استان به مدت یک هفته به تعویق افتاده است تا ان‌شاءالله شرایط مساعدتر شود.

وی به ادامه روند امور اجرایی حج با وجود بلاتکلیفی از سوی عربستان اشاره کرد و افزود: تولید محتوا در بخش‌های مسکن، حمل و نقل و تغذیه انجام و به حوزه آموزش ارائه شده است و در کلاس‌های برخط به مدیران مجموعه‌ها و کاروان‌ها و زائران اطلاع‌رسانی می‌شود.

غلامرضا رضایی ـ مسؤول دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان ـ هم گزارشی از آسیب‌شناسی منا ارائه کرد که سرپرست حجاج ایرانی در ادامه آن تاکید کرد: راهکارها برای رفع این آسیب‌ها با زمان‌بندی تعریف و مشخص شود چند درصد از آسیب‌ها برای حج آینده قابل رفع است.

قربان میرزایی ـ سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج ـ هم درباره وضعیت ودیعه گذاران حج تمتع و عمره مفرده در بانک‌های ملی و ملت، گفت: سازمان حج همواره تلاش کرده است ضمن رایزنی با این دو بانک از محل سود سپرده ودیعه‌گذاران، از هزینه‌های زائران بکاهد.

نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت نیز با اشاره به افزایش هزینه سفرهای زیارتی با توجه به قیمت ارز، تاکید کرد: با مطالعه و کار کارشناسی باید با مسؤولان این دو بانک در راستای مسیری که به نفع زائر است، رایزنی و اقدام شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها