رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 497186

برای سلامت  روان

چطور زمان خیره شدن به موبایل را کم کنیم

ساعت 24-تلویزیون را خاموش کرده و آخرین نگاه را به گوشی‌‎تان انداخته ‌اید، به ناگاه متوجه می‌شوید که ساعت ۲ بعداز نیمه شب است و چند ساعتی بیشتر باقی نمانده تا با روشن کردن لپ تاپ، روز کاری‌تان را آغاز کنید.

سلامت
style="margin-right:40px">

بیشتر ما در طول روز با صفحه‌ نمایش (اسکرین‌های) گوناگونی سر و کار داریم. به ویژه در دوران قرنطینه.گزارش‌ها و داده‌ها دراین باره نشانگر این است که با به کارگیری اپلیکیشن‌های گوناگون توسط کاربرها، زمان استفاده از گوشی‌های هوشمند به نسبت روزهای پیش از همه‌گیری ویروس کرونا حدود سی درصد افزایش یافته است.خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش، می‌تواند برای سلامتی جسمی و روحی شما مضر باشد، بنابراین چنان چه گمان می‌کنید در این ایام بیش از حد از چنین دستگاه‌هایی استفاده کرده و می‌کنید، می‌توانید جهت حفظ سلامتی خود به توصیه‌های زیر عمل کنید:
۱- استراحت کنید
هیچ میزان معین و استاندارد بهداشتی برای زمان خیره شدن به صفحه نمایش وجود ندارد. اما بنا به گفته دکتر چتنا کانگ، شما قطعا نمی‌خواهید ساعت‌های متمادی به نمایشگرها خیره شوید تا زندگی عادی‌تان مختل شود.دکتر کانگ یک روانپزشک و مشاور متخصص در زمینه اعتیاد به فناوری در واحد بهداشت روانی بیمارستان "نایتینگل" است.در هر نوبت بیش از یک ساعت مقابل نمایشگرها ننشینید و بعد از هر یک ساعت، پانزده دقیقه به خود استراحت دهید. چرا که کار طولانی مدت با کامپیوتر چشمان شما را خسته کرده، باعث سردرد و ناراحتی چشم می‌شود.این رعایت‌ها برای سلامت روانی شما نیز ضروری است. فناوری می‌تواند به آسانی ذهن ما را پریشان کند. با کمی استراحت می‌توانید به شکل سالم‌تری از فناوری بهره برده، سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کنید.
۲- عوامل محرک را شناسایی کنید
چرا به سمت گوشی تلفن، تبلت یا تلویزیون کشیده می‌شویم؟به گفته دکتر کانگ، پاسخ به این سوال، راه ما را برای استفاده بهینه و سالم هموار می‌کند.استفاده از این وسایل انگاربه یک عادت بدل شده، چندان که گاهی اوقات ناخودآگاه به سراغ آن‌ها می‌روید.توصیه دکتر کانگ برای جلوگیری از این کار، شناسایی محرک‌ها است. مواردی مانند کسالت، ناراحتی یا نوعی از افسردگی. در این گونه موارد برای رفع کسالت به جای رفتن به سراغ نمایشگرها، با شخصی در مورد موضوع صحبت کنید یا نامه‌ایی در مورد آن بنویسید، به هر حال جایگزینی برای این محرک پیدا کنید.
۳- برای زمان کار با صفحه نمایش برنامه‌ریزی کنید
هرچند مانند دیگر کارهایی که انجام می‌دهیم، برنامه‌ریزی ممکن است به درازا بکشد.به گفته دکتر کانگ تعیین زمان‌هایی در طول روز، که به سراغ نمایشگرها نرویم، به بهبود این حس کمک می‌کند.در حالی که بسیاری از ما از زنگ تلفن‌مان برای بیدار شدن در صبح استفاده می‌کنیم، دکتر کانگ گزینه آسان استفاده از ساعت‌های زنگ‌دار معمولی را به ما توصیه می‌کند.با این روش می‌توانیم صبح‌ها زمان آرامش بیشتری برای خودمان داشته باشیم.دکتر کانگ توصیه می‌کند که از یک ساعت پیش از خواب دیگر به صفحه‌های نمایش نگاه نکنیم، چرا که نور آبی نمایشگرها باعث می‌شود مغز ما فریب بخورد و احساس کند که همچنان روز است.
۴- راه‌های جایگزین برای تماس با دیگران پیدا کنید
تماس‌های ویدیویی با استفاده از اپلیکیشن زوم، فیس تایم، اسکایپ و یا هاوس پارتی، روش‌های مناسب دیگری است که این روزها می‌توانیم از طریق آن‌ها عزیزانمان را ببینیم.با این همه دکتر کانگ بر این باور است که دستیابی به این هدف‌ها همیشه از طریق استفاده از نمایشگرها حاصل نمی‌شود و مردم لزوما از طریق این گونه ارتباط‌ها احساس نزدیکی نمی‌کنند.او می‌افزاید: در نهایت گفت و شنود با دیگران از طریق یک تماس تلفنی معمولی می‌تواند روش بهتری باشد.ما به دوربین نگاه می‌کنیم و گاه دیر رسیدن تصویر وادارمان می‌کند که با دقت و توجه بیشتری به صدا گوش کنیم.به این ترتیب هنوز هم می‌توانید با بهترین دوست خود گپ بزنید، تنها کافی است روش‌های قدیمی را به کار ببندید.
۵- فعالیت‌های فیزیکی بدون صفحه نمایش
در دوران پیش از ویروس کرونا، (به یاد دارید؟) می‌توانستید بعد از کار با دوستتان قرار بگذارید و با هم شام بخورید، کارهایی که برای انجامشان هیچ نیازی به صفحه‌های نمایش نبود.البته روشن است که این جور کارها دیگر ممکن نیست، اما در عوض می‌توانیم پس از پایان کار مستقیما سراغ پلی‌استیشن برویم.دکتر کانگ می‌گوید پس از اتمام کار، انجام فعالیت‌های بدنی که به دور از نمایشگرها انجام می‌شود، از اهمیت زیادی برخوردار است.بسیاری از ما زندگی بدون صفحه‌های نمایش را تجربه کرده‌ایم مثل خواندن کتاب یا گذران وقت در کنار خانواده.زمان آن است که تصمیمی عاقلانه برای انجام کارهای دیگری بعد از اتمام کار روزانه‌مان بگیریم. کارهایی مانند آشپزی یا دویدن.به نظر دکتر کانگ داشتن گزینه‌های جایگزین به جای مشغول بودن با صفحه‌های نمایش بسیار مهم و برای سلامتی‌مان مفید است. او به کسانی که زمانی طولانی به صفحه‌های نمایش خیره می‌شوند، هشدار می‌دهد که در سنین بالا گرفتار درد شانه یا گردن خواهند شد.و دلیل این دردها عمدتا ناشی از وضعیت بدن به هنگام استفاده از این وسایل است. زمانی که مردم معمولا به حالت نشسته روی صندلی یا لم داده در تخت خواب به صفحه‌های نمایش خیره می‌شوند.به جای خیالبافی در مورد زندگی بدون صفحه‌های نمایش، کمی از زمانی را که صرف آن‌ها می‌کنید، برای خودتان حفظ کنید و تلاش کنید آرامش‌ خود را حفظ کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها